تعمیر پکیج

چرا آبگرمکن آب می‌دهد؟

دادن آبگرمکن

آب دادن آبگرمکن زمانی اتفاق می‌افتد که مخزن آبگرمکن سوراخ یا ترک خورده باشد. وقتی متوجه چکه کردن آبگرمکن دیواری یا زمینی خود شدید، بهتر است برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید. چون بی توجهی به این مشکل می‌تواند به دستگاه تان آسیب جدی وارد کند. اگر می‌خواهید پاسخ این سؤال که چرا آبگرمکن دیواری آب می‌دهد را بدانید، این مقاله از سامیار سرویس را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله سعی شده است که به اصلی ترین علت آب دادن آبگرمکن پرداخته شود.

علت آب دادن آبگرمکن دیواری چیست؟

وقتی با آبگرمکن تان آب می‌دهد، بایستی در اولین قدم قسمت نشتی را پیدا کنید تا علت آب دادن دستگاه خود پی ببرید. آبریزش یا نشتی آبگرمکن از قسمت هایی مانند لوله آب، پایه لوله آب، فلکه دما و فشار، رگلاتور، شیر اطمینان سوراخ شدن مبدل و علت های دیگر اتفاق بیفتد که در ادامه به اصلی ترین دلیل نشت آب آبگرمکن می‌پردازیم:

مشاوره

آبریزش از لوله آب آبگرمکن

لوله آب در بالای آبگرمکن قرار داده شده است. در برخی از مواقع آب از قسمت بالایی دچار نشتی می‌شود و از عایق عبور می‌کند و در نهایت روی زمین می‌چکد. ممکن است در نگاه اول فکر کنید که آبگرمکن تان نشتی پیدا کرده است.

اما باید بدانید که این نشتی از لوله بالای آبگرمکن است و به دستگاه ربطی ندارد. اگر لوله بالای دستگاه سوراخ بود یا نشتی داشت، بهتر است آن را تعویض کنید. برای تعویض آن بایستی حتما شیر فلکه آب ساختمان را ببندید.

چکه کردن پایه لوله آبگرمکن

پایه لوله آبگرمکن در قسمت بالای آن تعبیه شده است. از طرفی لوله آب سرد آن ورودی و لوله آب داغ آن خروجی می‌باشد. این پایه‌‌ها خیلی باریک هستند. برای همین نشتی در آن‌ها بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از آب دادن آبگرمکن می‌توانید پایه‌ها را باز و تعویض کنید.

آب دادن رگلاتور آبگرمکن

رگلاتور آبگرمکن یکی از اصلی ترین قطعات آبگرمکن است که پیچ و مهره های مختلفی به آن متصل می‌شوند. شل بودن مهره‌ها، خرابی دیافراگم رگلاتور، خرابی واشر متصل به مهره‌ها، شل شدن درپوش رگلاتور، و ترک برداشتن بدنه خود رگلاتور می‌توانند مهم ترین علت نشتی آب آبگرمکن دیواری باشند . برای عیب یابی و رفع مشکل نشتی آبگرمکن دیواری بهتر است از تعمیرکاران حرفه ای ما در سامیار سرویس برای تعمیر آبگرمکن در تهران کمک بگیرید.

آب-دادن-رگلاتور-آبگرمکن

نشتی آب از مخزن آبگرمکن

از آن جایی که مخزن آبگرمکن بیش از قسمت های دیگر آبگرمکن در معرض دمای مستقیم است، زودتر دچار فرسایش و ترک خوردگی می‌شود. در صورتی که مخزن دچار فرسایش بشود، نهایت باعث می‌شود آبگرمکن آب دهد که اصلی ترین علت سرریز شدن اب ابگرمکن ایستاده یا دیواری به شمار می‌رود. برای پوشاند سوراخ آبگرمکن آن قسمتی که ترک خورده را با جوش زدن مسدود می‌کنند. سپس محل سوراخ را با سمباده تمیز می‌کنند تا کاملا صاف شود.

هم چنین برای عیب‌یابی و تعمیر سوراخ مخزن آبگرمکن خمیر اپوکسی را تا شعاع 4 سانتی متری در قسمت سوراخ و اطراف آن ریخته و صبر می کنند تا خمیر سفت شود. اگر پوسیدگی زیاد بود یک ورق گالوانیزه را به اندازه سوراخ می‌برند و با پیچ متصل می‌کنند و اطراف آن را با چسب می‌پوشانند.

ترک خوردن و یا سوراخ شدن مبدل

در سیستم آبگرمکن اصلی ترین قطعه ای که در تماس با مستقیم با شعله است مبدل آبگرمکن است . اگر از آب گرم هم استفاده کنید آبگرمکن بیشتر آب می‌دهد. البته اگر مبدل خورده شده یا ترک برداشته باشد، نشتی آن را نمی توانید ببینید . فقط می‌توانید در قسمت پایین آبگرمکن آبریزش مبدل را به صورت قطرات آب مشاهده کنید. برای رفع این علت آب دادن آبگرمکن بایستی مبدل تعویض شود.

نشتی آب از فلکه دما و فشار آبگرمکن

زمانی که شیر فلکه را به دستگاه متصل می‌کنید، بایستی آن را به خوبی با یک نوار تفلون عایق کنید. چون ممکن است با بالا رفتن بیش از اندازه دما و آب از اطراف این فلکه‌ها به بیرون بریزد. برای رفع مشکل آب دادن آبگرمکن از فلکه دما و فشار، کافی است فشار آب داخل ساختمان را تنظیم کنید. اگر فشار و دمای دستگاه متعادل بود، اما باز نشتی مشاهده کردید بایستی این قطعات را تعویض نمایید.

چکه کردن از شیر اطمینان آبگرمکن

شیر اطمینان در قسمت پایینی اتصالات تعبیه شده است که کار کنترل فشار درونی سیستم را برعهده دارد. این قطعه  می‌تواند تحت شوک گرمایی، ضربه های محکم و فشار زیاد دچار خوردگی و فرسایش شود. تمام موارد بالا علت آب دادن شیر اطمینان آبگرمکن ایستاده است. زمانی که شیر اطمینان سوراخ شود، سیستم با افت فشار آب مواجه می‌شود که می‌تواند به دستگاه آسیب بزند. بنابراین تعویض شیر اطمینان مشکل را حل می‌کند کار تعویض شیر پکیج دیواری را فقط به تعمیرکار پکیج متخصص بسپارید.

چکه کردن از لوله فاضلاب آبگرمکن

رایج ترین علت آب دادن آبگرمکن مخزنی نشتی از لوله فاضلاب دستگاه است. ممکن است بعد از شست و شوی لوله یا تخلیه آبگرمکن دچار فرسودگی بشود. نشتی آب از لوله فاضلاب رایج ترین دلیل آب دادن آبگرمکن ایستاده ، زمینی و دیواری به شمار می‌رود. گاهی اوقات لوله فاضلاب آبگرمکن بعد از شست و شو یا تخلیه آبگرمکن، دچار فرسایش می‌شود.

برای رفع این مشکل لوله فاضلاب را تعویض کرده و لوله فاضلاب جدید را محکم در جایش ببندید تا نشتی از بین برود. فراموش نکنید هنگام تعویض لوله فاضلاب نباید آب داغ قطع بوده و در مخزن آبگرمکن هیچ آبی وجود نداشته باشد.

چکه-کردن-از-لوله-فاضلاب-آبگرمکن

آب‌ بندی اشتباه اتصالات

دو نوع اتصال به آبگرمکن وجود دارد. یکی اتصالاتی که به خود دستگاه و دیگری اتصالاتی هستند که به زیر دستگاه متصل می‌شوند. اگر هر کدام از این اتصالات به خوبی و اصولی آب‌ بندی و متصل نشده‌ باشند، باعث چکهکردن و آبریزش آب از زیر آبگرمکن می‌شود. برای رفع این مشکل بایستی ابتدا ببینید که این آبریزش از کدام قسمت دستگاه است  .سپس  تمامی شیرهای خروجی و ورودی را ببندید و با یک تعمیرکار آبگرمکن تماس بگیرید.

پارگی اتصالات یا لوله ‌های داخل آبگرمکن

همان طور که می‌دانید، لوله‌ها محل عبور آب داخل آب آبگرمکن هستند؛ برای همین بایستی بسیار با کیفیت و مرغوب استفاده شدند. رسوب گرفتن و اعمال ضربه هم می‌تواند به اتصالات صدمه بزند هم چنین ترک خوردن و آسیب دیدن لوله‌ها به اورینگ‌ها هم صدمه می‌زند و باعث نشتی آب آبگرمکن دیواری می‌شود.

علت های دیگر آب دادن آبگرمکن

علت های دیگری چون ترک برداشتن محل نصب شیر احتراق، شل بودن شیر احتراق آهسته ، خرابی اورینگ محوری،خراب بودن کاسه‌ نمدی شیر تغذیه و ترک برداشتن یا سوراخ شدن قاب برنجی می‌توانند علت های دیگر آب دادن آبگرمکن باشند. برای پیدا کردن علت اصلی آب دادن آبگرمکن خود بایستی حتما از تعمیرکاران حرفه ای بخواهید که شما را راهنمایی کنند و در صورت لزوم تعمیر آبگرمکن اقدامات لازم را انجام دهند.

حل مشکل آب دادن آبگرمکن دیواری

  • لوله ورودی آب سرد را بررسی کنید و به دنبال یک شیر توپی یا دروازه‌ای باشید که به شما امکان می‌دهد آب را ببندید. سوپاپ را برای مشاهدۀ هر گونه نشانۀ نشتی بررسی کنید. اگر متوجه شدید که اتصالات لوله شل شده و آب از شیر نشت می‌کند، آن را با آچار محکم کنید. اگر شیر پس از سفت کردن همچنان نشتی دارد، احتمالاً شیر معیوب است و باید برای جلوگیری از نشت آبگرمکن شما از خروجی یا ورودی آب گرم بالا، تعویض شود.
  • به دنبال اتصالات خورده یا شل در شیر TPR خود باشید. اگر منبع نشتی شیر باشد، احتمالاً باید با شیر جدید جایگزین شود. شیر TPR در حفظ ایمنی واحد شما بسیار مهم است، بنابراین نباید آبگرمکن خود را با شیر TPR معیوب فعال کنید. انجام این کار می‌تواند خطر انفجار بخاری آب گرم را به همراه داشته باشد.
  • اگر مشکل از میلۀ آند باشد، باید با یک میلۀ جدید جایگزین شود. اگر آن را تعویض نکنید، خود مخزن آب گرم شروع به خوردگی می‌کند که منجر به تعمیرات بسیار گران‌تر در آینده می‌شود.
  • اتصالات ورودی و خروجی آبگرمکن خود را در دی الکتریک بررسی کنید. این دی  الکتریک‌ها در طول زمان تمایل به شل شدن یا خوردگی دارند. اگر آن‌ها شل شده باشند، باید به درستی سفت شوند. اما اگر خوردگی وجود داشته باشد، باید تعویض شوند. هنگامی که خوردگی روی اتصالات می‌بینید، مهم است که بررسی دقیق‌تری روی آبگرمکن خود انجام دهید. نشانه‌های بیرونی خوردگی و زنگ‌زدگی می‌تواند به این معنی باشد که یک مشکل درونی جدی وجود دارد و ممکن است واحد شما نیاز به تعویض داشته باشد.
  • مخزن انبساط و آب گرم خود را برای شناسایی منبع نشتی بررسی کنید. اتصالات لوله روی مخزن انبساط را بررسی کنید و اتصالات شل و نشتی را با آچار ببندید. اگر این کار نشتی را برطرف نکرد یا اگر منشاء نشتی از مخزن انبساط باشد، احتمالاً مخزن انبساط باید تعویض شود.

سخن آخر

آب دادن آبگرمکن دلایل مختلفی دارد و خوردگی هر کدام از قطعات دستگاه می‌توانند باعث بروز نشتی و آب دادن آبگرمکن شوند. برای رفع این مشکل بایستی ابتدا مشخص کنید که این نشتی از کدام قسمت دستگاه اتفاق افتاده است تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. به همین دلیل بهتر است در دوره های مشخصی به سرویس آبگرمکن و سرویس پکیج خود بپردازید.

زمانی که با آب دادن آبگرمکن خود مواجه شدید، بهتر است برای عیب یابی و رفع این مشکل با تعمیرکاران متخصص ما از سامیار سرویس کمک بگیرید. کافی است درخواست خود را در سایت ما ثبت کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید. همچنین این مجموعه خدمات تعمیر پکیج در تهران به صورت حرفه ای به مشتریان خود عرضه می‌کند.

4.1/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “چرا آبگرمکن آب می‌دهد؟

  1. امیر گفت:

    سلام، من چند روزه از ابگرمکن مخزنی استفاده میکنم نشتی قطره ای داره وقتی شیر ورودی آب گرم رو میبندم نشتی قطع میشه مشکلش کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. امیر گفت:

    سلام، من چند روزه از ابگرمکن مخزنی استفاده میکنم نشتی قطره ای از بالای به سمت داخل داره وقتی شیر ورودی آب گرم رو میبندم نشتی قطع میشه مشکلش کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *