تعمیر پکیج

شیر موتوری چیست و چگونه کار می کند؟

شیر موتوری چیست

شیر موتوری یا شیر برقی یک موتور محرک الکتریکی 220 ولت است، که با نیروی برق کار می‌کند و وظیفه کنترل کردن میزان جریان را بر عهده دارد یا به عبارتی گذر سیال‌ها را در سیستم کنترل می‌کند. شیر موتوری پکیج دو مبدله یک اتصال اصلی دارد و دو اتصال فرعی. اما پکیج های تک مبدله شیر برقی ندارند.

نحوه کار شیر برقی پکیج دیواری

شیر موتوری یا شیر برقی که با نیروی برق کار می‌کند و وظیفه کنترل کردن میزان جریان آب در پکیج های دیواری را بر عهده دارد. این شیر در واقع گذر سیال‌ها را در سیستم کنترل می‌کند. زمانی که شیر آب گرم باز می‌شود و از آن آب گرم تقاضا می‌شود شیر موتوری فعال می‌شود و به سوپاپ به سمت داخل فشار می‌آورد. بدین صورت آب گرم درون مبدل ثانویه هدایت می‌شود. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پکیج هایی که به صورت تک مبدل هستند شیر برقی یا شیر موتوری ندارند.

مشاوره

شیر موتوری در پکیج های دیواری دو مبدله یک اتصال اصلی دارد و دو اتصال فرعی که نحوه عملکرد آن‌ها به این صورت است که اتصال اصلی به مکش پمپ و همچنین مبدل اصلی وصل می‌شود و از اتصال های فرعی یکی از آن‌ها مربوط به مبدل های ثانویه به معنای آب گرمی که مصرف می‌شود و اتصال فرعی دیگر مربوط به مدار گرمایش می‌شود. شیر موتوری یا برقی پکیج از سه قسمت تشکیل می‌شود که عبارتند از:

  1. موتور
  2. سوپاپ
  3. بلوک سه راهه

موتور

موتور در سمت بالایی شیر موتوری قرار گرفته شده است و حرکتش به حالت رفت و برگشتی می‌باشد. این قسمت با ولتاژ 220 تا 230 ولت کار را انجام می‌دهد. این قسمت از شیر موتوری سه اتصال الکتریکی را دارا می‌باشد که عبارتند از:

  • 1و 2 حرکت به سمت پایین که به معنای باز شدن آب گرم مورد مصرف می‌باشد.
  • 2 و 3 حرکت به سمت بالا که به معنای باز شدن راه گرمایشی می‌باشد.

لازم به ذکر است که برای جدا کردن موتور باید از یک خار استفاده کرد و نیازی نیست که آب را تخلیه کنیم.نحوه کار شیر برقی پکیج دیواری

مقاومت شیر موتوری پکیج

شیر موتوری پکیج دیواری در فصل های مختلف حالت های متفاوت دارد و همینطور دارای مدت زمان و مقاومت متفاوتی است. در قسمت موتور شیر موتوری، مقاومت قسمت 1 و2 یعنی مقدار آب گرم مصرفی 5/9 کیلو اهم و در قسمت 2 و 3 یعنی مقاومت مدار گرمایش نیز همین مقدار است. همچنین مدت زمان ارسالی آب گرم به مدار گرمایشی 5/6 ثانیه و مدت زمان حرکت از گرمایشی به آب گرم مورد مصرف 5/4 ثانیه می‌باشد.

در بررسی شیر موتوری یا برقی پکیج دیواری با این نکته نیز مواجه هستیم که حالت تابستانی و زمستانی موتور با هم متفاوت است. در تابستان شیر مخصوص آب گرم در همان حالت آب گرم مصرفی باقی می‌ماند اما در زمستان بعد از آن که از آب گرم مصرفی استفاده کردیم باز در همان حالت آب گرم مصرفی باقی می‌ماند با این تفاوت که هر وقت ترموستات اعلام نیاز برای گرما کند به شکل مدار گرمایشی برمی گردد.

شیر موتوری پکیج دیواری مارک‌ها و برند های گوناگونی دارد که معروف ترین آن‌ها شیر موتوری پکیج ایران رادیاتور و پکیج بوتان است. شیر برقی یا موتوری ایران رادیاتور از انواع ساده شیر برقی می‌باشد که در بازار به فراوانی و سادگی پیدا می‌شود که شرکت ایران رادیاتور هم اکنون نوع سفید مشکی آن را برای فروش آماده می‌کند.

نحوه تعویض شیر موتوری

شیر موتوری پکیج ممکن است دچار خرابی یا مشکل شود که در این مواقع برای تعمیر پکیج باید به تعمیر کار یا کسانی که مسئولیت سرویس پکیج را بر عهده دارند مراجعه کنیم تا به مشکلمان رسیدگی کنند و یا کار تست و تعویض شیر برقی را انجام دهند. برای تعویض شیر برقی اول باید پکیج را از برق بکشیم، سپس کلیپس نگه دارنده را جدا کرده و سپس کیت را در فشار های مختلف بررسی میکنیم که سالم باشد.

داخل شیر برقی یا موتوری را نگاه میکنیم که آب نباشد زیرا اگر آب بود خراب است و باید تعویض شود. برای اطمینان اول برد پکیج دیواری را مورد بررسی قرار می‌دهیم سپس این کارها را انجام می‌دهیم. همچنین تاثیر مبدل حرارتی را نیز نمی توان نادیده گرفت زیرا این مبدل حرارتی است که فرمان را به شیر سه راهی موتوری می‌رساند تا آب گرم را به لوله منتقل کند. در واقع علایم خرابی این می‌باشد که آب گرم مورد مصرف گرم نمی باشد یا اینکه دستگاه پیغام خطا می‌دهد که با مراجعه به متخصصین مجموعه سامیار سرویس می‌توان این مشکلات را شناسایی و حل نمود.

4.7/5 - (34 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *