مطالب

علت گرم نشدن آب پکیج و راه‌حل‌های رفع آن

تصویر-شیر-آب

پکیج از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه است که برای گرم‌کردن آب مصرفی و شوفاژها از آن استفاده می‌شود. علاوه بر نصب و راه‌اندازی پکیج، مهم‌ترین موضوعی که دردسرهای زیادی برای افراد دارد، نیاز آن به تعمیر است. پکیج ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود که عیب‌یابی و حل آن گاهی زمان زیادی می‌گیرد. آب پکیج، سنسورها، لوله‌ها و هر قسمت دیگری از پکیج شامل این خرابی‌ها است.

یکی از مشکلات متداول در پکیج‌ها، گرم نشدن آب است که شست‌وشو و استحمام را دچار مشکل می‌کند. این موضوع آن‌قدر در بین انواع مدل‌های آن شایع است که لازم است به طور تخصصی یک مقاله کامل درباره آن وجود داشته باشد؛ پس اگر شما هم این مشکل را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه پیش از شروع باید بدانید

درصورتی‌که قصد عیب‌یابی و تعمیر دارید، لازم است نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر است:

  1. جریان برق پکیج به طور کامل قطع باشد.
  2. جریان گاز پکیج به طور کامل قطع باشد.
  3. اگر از پکیج استفاده کرده‌اید، ترجیحا کمی صبر کنید.

اگر متخصص نیستید لازم است حتما از تعمیرکار حرفه‌ای یا مراکز مجاز بخواهید تعمیر را برای شما انجام دهند.

دلایل گرم نشدن آب پکیج

می‌توان دلایل مختلفی برای این مشکل نام برد که هرکدام نیازمند یک اقدام اصلاحی مخصوص و درنتیجه هزینه متفاوت خواهد بود. در بعضی موارد مشکل به‌راحتی حل شده اما در گاهی ممکن است قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد. در چنین شرایطی حتما لازم است افراد متخصص این کار را انجام دهند.

 

2

جریان برق را بررسی کنید

اول از هر چیز مطمئن شوید که در پکیج شما جریان برق وجود داشته باشد زیرا برای جرقه زدن و شروع گرم‌کردن لازم است. برق خانه اولین موردی است که باید بررسی شود و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد، مطمئن شوید پکیج به برق متصل است. سیم‌کشی داخل هم لازم است بررسی شود که در این صورت بهتر است از افراد متخصص کمک بخواهید.

جریان گاز را بررسی کنید

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما میزان جریان گاز ممکن است به‌اندازه کافی نباشد و درصورتی‌که فشار گاز کم است، پکیج روشن نخواهد شد. این موضوع به دلایل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. ابتدا دیگر وسایل گازسوز خانه را بررسی کنید و اگر فشار گاز آن‌ها هم به‌اندازه کافی نیست، از شرکت گاز بخواهید لوله‌کشی گاز را بررسی کند. درصورتی‌که مشکلی وجود نداشت به ورودی جریان گاز به پکیج دقت کنید که به طور کامل برقرار بوده و نشتی گاز در آن مشاهده نشود.

کم بودن دمای شعله دلیل بر کاهش دمای آب پکیج

دمای شعله لازم است تنظیم و متناسب با هر فصل باشد. دمای شعله مشخص می‌کند چه مقدار آب پکیج گرم شود و اگر دما را روی پایین تنظیم کنید، آب به‌اندازه‌ای که می‌خواهید گرم نمی‌شود. مثلا اگر درجه را روی کم بگذارید پکیج به همان میزان آب را گرم می‌کند و اگر زیاد باشد، گرما در بیشترین مقدار است.

درجه معمول برای آب گرم باید در بالاترین حد باشد زیرا شما با تنظیم درجه شیر آب مصرفی می‌توانید دمای آب را کنترل کنید پس بهتر است پکیج، آب را با بیشترین توان گرم کند (این مورد همیشگی نیست).

خرابی سنسور دما، یک مشکل متداول

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که دمای آب پکیج چطور اندازه‌گیری می‌شود؟ سنسور دما مسئولیت کنترل دما را برعهده دارد و با اندازه‌گیری دما، مشخص می‌کند آیا گرم‌کردن ادامه پیدا کنید یا خیر. این سنسور مانند یک مراقب است که هروقت دما به بیش از مقدار مدنظر رسید سیگنال الکتریکی ارسال می‌کند و در نتیجه پکیج خاموش خواهد شد. در مقابل اگر دما به‌اندازه کافی نباشد سیگنال روشن شدن می‌دهد.

سنسور پکیج‌های خانگی از نوع NTC است که با افزایش دما مقاومت آن کمتر می‌شود. این سنسور به دو صورت در پکیج نصب شده که در نوع اول درون آب غوطه‌ور می‌شود و دمای آب را کنترل می‌کند. در نوع دوم سنسور، دمای آب را به طور غیرمستقیم و با استفاده از دمای لوله اندازه‌گیری می‌کند.

خرابی سنسور باعث می‌شود دستگاه نتواند دما را شناسایی کند یا سیگنال‌های اشتباه دریافت کند. برای مثال پکیج سیگنال دمای بالا دریافت کند درحالی‌که اصلا آب گرم نشده است!

درصورتی‌که سنسور خراب باشد با تعویض آن مشکل برطرف خواهد شد. خرابی سنسور دما در بین انواع مدل‌های پکیج متداول است زیرا سنسور به طور دائم باید دما را اندازه‌گیری کند که آیا به‌اندازه دلخواه است یا خیر. این موضوع باعث می‌شود خرابی آن در مدل‌های ایران رادیاتور، بوتان و هر برند دیگری از پکیج وجود داشته باشد.

برای تعویض سنسور حتما از متخصص کمک بخواهید.

3

گرم نشدن آب پکیج و خرابی فلوسوئیچ

فلوسوئیچ قطعه‌ای است که در گرم‌شدن آب پکیج نقش بسیار مهمی دارد و تقریبا در هر دستگاهی که مایع یا گاز در آن جریان دارد، این قطعه حضور خواهد داشت. فلوسوئیچ ورود یا خروج جریان مایع یا گاز را کنترل می‌کند.

در پکیج، مسئولیت این قطعه این است که درصورتی‌که میزان زیادی گاز خارج نشده از دستگاه وجود داشته باشد، از روشن شدن شعله جلوگیری می‌کند. زمانی ‌که هواکش به‌خوبی کار کند و گاز خارج شود اجازه شعله‌ور شدن پکیج را می‌دهد. اگر جریان آب ورودی مختل یا قطع شود در این صورت فلوسوئیچ اجازه نمی‌دهد شعله روشن شود درنتیجه آسیبی به پکیج نخواهد رسید.

اگر مشکل از فلوسوئیچ باشد، حتی اگر جریان آب پکیج مشکلی نداشته باشد گرمایش با مشکل روبرو خواهد شد زیرا در این صورت پیام اشتباه به مدار اصلی دستگاه ارسال می‌شود. برای مثال ممکن است فلوسوئیچ به‌اشتباه تشخیص دهد جریان آب کافی نیست و یا درون پکیج گاز وجود دارد در این صورت این پیام به برد اصلی ارسال شده و پکیج شعله‌ور نمی‌شود.

خرابی شیر سه طرفه موتوری

خرابی شیر سه طرفه دلیل دیگری است که ممکن است گرمایش آب را با مشکل روبرو کند. جریان آب پس از تصفیه به سمت این شیر هدایت شده و پس از آن درون پکیج به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ اما دلیل آن چیست؟

جریان آب پکیج به دو قسمت تقسیم می‌شود که یک بخش آن آب مصرفی است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، هنگام شست‌وشوی ظروف یا استحمام از آن استفاده می‌شود. قسمت دیگر، آب شوفاژ است که برای گرمایش استفاده می‌شود و مصرفی نیست. این آب از طریق لوله به سمت رادیاتور هدایت می‌شود و برای گرم‌کردن محیط استفاده می‌شود.

اکنون به‌احتمال زیاد متوجه شده‌اید که شیر سه طرفه چه کارکردی دارد. از یک‌سوی این شیر، جریان آب ورودی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر دو راه قرار دارد که آب مصرفی و آب رادیاتورها جدا می‌شود. درصورتی‌که این شیر با مشکل روبرو شود آب به‌خوبی توزیع نمی‌شود و باعث می‌شود گرمایش به‌خوبی انجام نشود.

گرم نشدن آب پکیج و خرابی سوپاپ بای‌پاس

سیستم بای‌پاس مجموعه‌ای مهمی از چند قطعه در پکیج است که نحوه عملکرد آن بسیار برای سلامت دستگاه مفید است. به ‌مرور زمان، ترکیبات موجود در آب درون لوله‌ها رسوب می‌کند و مسیر گردش جریان آب مختل می‌شود. در چنین شرایطی، فشار آب تا حد زیادی کاهش می‌یابد و درنتیجه فشار زیادی به پمپ وارد می‌شود. وظیفه بای‌پاس جلوگیری از بروز این مشکل است و باعث می‌شود از سوختن پمپ به دلیل فشاری که قبلاً گفته شد، جلوگیری شود. در واقع بای‌پاس از کم‌آبی یا بی‌آبی دستگاه جلوگیری می‌کند.

سیستم بای‌پاس وظیفه دارد آب را پیش از رفتن به سمت رادیاتور، مجدد وارد پمپ کند که در نتیجه فشار آب بیشتر شده و پمپ مجدد به‌درستی عمل می‌کند. در یک طرف این شیر جریان آب و در طرف دیگر پمپ دستگاه قرار دارد تا جریان آب به‌درستی هدایت شود. سیستم بای‌پاس معمولا از یک فنر برای نگهداری فشار آب در محدوده مناسب استفاده می‌کند.

شیر بای‌پاس به‌صورت یک‌طرفه عمل می‌کند و جریان آب پکیج به‌صورت یک‌طرفه به سمت پمپ هدایت می‌شود. هم‌چنین این شیر تضمین می‌کند تا آب ورودی به رادیاتور فشار مناسبی داشته باشد. این شیر شامل یک سوپاپ برای تضمین عملکرد مناسب شیر در صورت ایجاد فشار زیاد است. به‌وضوح اگر سوپاپ به‌خوبی کار نکند، شیر نیز در عملکرد به مشکل می‌خورد و یکی از بارزترین مشخصه‌های آن گرم نشدن آب پکیج است.

4

چشمک زدن چراغ‌های ۴۰ و ۷۰

در جلوی پکیج‌، چراغ‌های وجود دارد که دمای آب پکیج در مدار داخلی آن را نمایش می‌دهد. درصورتی‌که شعله روشن شود می‌توانید ببینید کدام چراغ روشن می‌شود که نشان‌دهنده دمای آب است. گاهی اوقات که مشکل گرم نشدن آب وجود دارد، می‌توانید مشاهده کنید که چراغ‌های 40 و 70 چشمک می‌زنند یعنی به‌صورت مداوم خاموش و روشن می‌شوند.

چشمک زدن چراغ‌های 40 و 70 نشان می‌دهد فشار آب در مدار داخلی کم است و لازم است مجدد آب به داخل پکیج تزریق شود. در چنین شرایطی عقربه فشار معمولا زیر عدد 1 است. وقتی آب به میزان کافی در دستگاه نباشد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پکیج، شعله روشن نمی‌شود بنابراین با مشکل گرم نشدن آب روبرو خواهید شد.

برای حل این مشکل، یک شیر جانبی وجود دارد که معمولا در زیر دستگاه قرار می‌گیرد. با چرخاندن این شیر، جریان آب به مدار تزریق می‌شود و فشار آب پکیج مجدد بالا می‌رود. وقتی آب به میزان کافی در مدار وجود داشته باشد روشن شدن شعله بدون مشکل انجام می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام چرخاندن این شیر، عقربه فشارسنج بالا می‌رود و باید فشار را در محدوده نرمال نگه دارید.

مشکل کاهش فشار گاهی به دلیل وجود هوا در پکیج به وجود می‌آید که در این شرایط، اجازه وجود آب به مدار را نمی‌دهد. برای حل این مشکل باید از یک تعمیرکار متخصص برای هواگیری کمک بخواهید. گاهی اوقات نیز پس از چرخاندن شیر جانبی عقربه فشار دستگاه تغییر نمی‌کند که ممکن است فشارسنج خراب باشد. اگر فشارسنج مشکل نداشت، جریان آب، شیر جانبی و ورودی آب را بررسی کنید.

علت گرم نشدن آب مصرفی پکیج ایران رادیاتور

پیش‌ از این، متداول‌ترین مشکلات که باعث می‌شود آب پکیج گرم نشود بررسی شد. در پکیج‌های ایران رادیاتور چند موضوع دیگر نیز وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. البته این مشکلات می‌تواند در مدل‌های دیگر هم وجود داشته باشد اما معمولا در این نوع بیشتر مشاهده می‌شود.

چشمک زدن چراغ‌های 40 و 70 در این مدل زیاد به چشم می‌خورد که همان‌طور که توضیح داده شد، به دلیل کاهش فشار آب در مدار است. با استفاده از شیر تعبیه شده در زیر دستگاه این مشکل قابل ‌حل است. اگر هنوز هم مشکل حل نشد، پکیج باید هواگیری یا رسوب‌گیری شود تا آب به‌خوبی جریان داشته باشد.

مشکل پمپ در پکیج‌های ایران رادیاتور زیاد به چشم می‌خورد به این صورت که پمپ به‌درستی کار نمی‌کند و گردش آب به‌خوبی انجام نمی‌شود. همچنین فشار آب هم به‌اندازه کافی نخواهد بود که قبلا توضیح داده شد که این موضوع توسط شیر یک‌طرفه بای‌پاس حل می‌شود.

از آن‌جا که در این مدل پکیج مشکل پمپ و فشار شایع است، احتمال درگیرشدن سیستم بای‌پاس و کاهش عمر آن هم بالا می‌رود. در نتیجه مشکل سیستم بای‌پاس و کم بودن فشار آب در پکیج ایران رادیاتور یک مشکل متداول است که نشانه آن گرم نشدن آب پکیج است.برای رفع این مشکل شما می توانید با نمایندگی پکیج ایران رادیاتور ارتباط برقرار نمایید.

علت گرم نشدن آب مصرفی پکیج بوتان

مشابه مدل ایران رادیاتور، پکیج بوتان هم دچار مشکلات مشابه می‌شود. در پکیج بوتان مشکلات دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که باعث می‌شوند آب گرم نشود. این مشکلات به‌صورت زیر هستند.

جرقه نزدن باعث می‌شود مشعل روشن نشود که اگر برق بدون مشکل وصل باشد، به دلیل ایراد در سیستم برقی و جرقه‌زنی دستگاه است. معمولا با تعویض قطعه معیوب این مشکل برطرف می‌شود.

پکیج بوتان نسبت به نوسان در آب و گاز حساسیت بیشتری دارد به این معنی که اگر تغییری در فشار آب یا گاز ورودی ایجاد شود، شعله روشن نمی‌شود.

جریان آب همان‌طور که توضیح داده شد معمولا توسط فلوسوئیچ یا شیرهای ورودی کنترل می‌شود. جریان گاز هم توسط فلوسوئیچ و سنسورها بررسی می‌شود تا درصورت وجود گاز تخلیه نشده، شعله روشن نشود.

مشکلات برد دستگاه

مشاوره

برد دستگاه تمامی فعالیت‌های پکیج را هماهنگ می‌کند و مانند فرمانده اصلی آن است. درصورتی‌که این قطعه با مشکل روبرو شود ممکن است دستورات مربوط به روشن شدن مشعل ارسال نکند و یا با تفسیر اشتباه پیام سنسور‌های دستگاه، نیازی به ارسال چنین دستوری نبیند. در این شرایط معمولا نیاز به تعویض برد است و باید با نمایندگی تماس بگیرید.

5

خلاصه اینکه، پکیج‌ها معمولا سالیانه نیاز به تعمیر دارند تا از خرابی پیشگیری شود اما گاهی با مشکلاتی روبرو می‌شوند که لازم است تعمیر شوند. مشکل گرم نشدن آب پکیج دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و در همه مدل‌ها اتفاق بیفتد.

کم بودن یا نوسان جریان برق و گاز از دلایل اولیه هستند. سنسور دما، فلوسوئیچ و شیر سه طرفه موتوری از قطعاتی هستند که خرابی آن‌ها باعث گرم نشدن می‌شود. سیستم بای‌پاس و چشمک زدن چراغ‌های 40 و 70 دو نوع دیگر از مشکلات شایع در پکیج است. در مدل‌های ایران رادیاتور و بوتان، علاوه بر مشکلات گفته شده دلایل دیگری هم وجود دارد که این مشکل را به وجود می‌آورند. مشکل پمپ و سیستم بای‌پس در پکیج ایران رادیاتور و جرقه نزدن و حساسیت نسبت به نوسان فشار آب و گاز در مدل بوتان شایع هستند.

درنهایت ممکن است برد دستگاه مشکل داشته باشد که لازم است با نمایندگی تماس بگیرید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *