مطالب

دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج و راه حل آنها

5dc833ebbba19 1

چرا موقع استفاده از آبگرم مصرفی، آب پکیج بوتان سرد و گرم می‌شود؟

اگر به پکیج بوتان خود موقع سرد و گرم شدن پی در پی دقت نمایید، مشاهده خواهید کرد که خود پکیج نیز روشن و خاموش می‌شود. افزایش سریع دمای آب منجر به خاموش شدن خودکار پکیج بوتان جهت کاهش دمای آب می‌شود که دلیل عمده سرد و گرم شدن مداوم آبگرم مصرفی است. در ادامه به عوامل عمده سرد و گرم شدن آب پکیج، عیب‌یابی پکیج دیواری و تعمیر پکیج بوتان اشاره خواهیم کرد:

5dc833ebbba195dc833ed77d00 1

1- رسوب گرفتن مبدل حرارتی پکیج (عدم گردش مناسب آب)

اولین عامل در تعمیر پکیج و مشکل سرد و گرم شدن آن رسوب گرفتن مبدل حرارتی پکیج است که عامل افزایش سریع دمای آب در پکیج حرارتی است. به این صورت که رسوب در مبدل حرارتی موجب کاهش فشار و دبی آبی است که برای مصرف گرم خواهد شد. این امر باعث افزایش سریع دما آب و خاموش شدن خودکار پکیج بوتان می‌شود. پس از کاهش دمای آب، پکیج دوباره روشن شده و شاهد سرد و گرم شدن مداوم آبگرم مصرفی و کارکرد پر سر و صدای پکیج هستیم.

البته باید توجه داشت که ممکن است محدوده کننده جریان که بر روی فلوسوئیچ و یا در ورودی مبدل حرارتی دو منظوره در پکیج‌های تک مبدل بوتان قرار دارد نیز مسدود یا دچار رسوب گرفتگی شود.

رفع عیب رسوب گرفت مبدل حرارتی پکیج: رسوب‌زدایی مدار آبگرم مصرفی اولین اقدام مفید است. لوله‌های مدار آبگرم مصرفی در پکیج تک مبدل در مبدل حرارتی دو منظوره در بالای مشعل نصب شده است، در عیب‌‌یابی پکیج دیواری دو مبدلی باید توجه کرد که مبدل حرارتی صفحه‌ای (ثانویه) در زیر مشعل واقع شده است5dc833ed79207

2- عدم تنظیم صحیح شیر گاز (حالت حداکثر شعله)

دومین عامل عدم تنظیم صحیح شیر گاز است. دو حالت حداکثر شعله (شعله با ارتفاع زیاد-حرارت بالا) و حداقل شعله (ارتفاع پایین-حرارت پایین) با فرمان برد کنترل قابل تنظیم است.

در حالتی که حداکثر شعله شیر گاز بالاتر از حد استاندارد باشد، دمای آب به سرعت افزایش می‌یابد که موقع استفاده از آب گرم، پکیج به صورت لحظه‌ای روشن شده و سپس خاموش می‌شود. این موضع باعث می‌شود که پکیج در برخی از اوقات به صورت انفجاری روشن شده و با سر و صدای بسیاری کار کند.

رفع عیب عدم تنظیم صحیح شیر گاز پکیج: این مشکل در جهت رفع سرد و گرم شدن پکیج با تعویض شیر گاز انجام می‌گیرد. قبل از تنظیم شیر گاز، از سالم بودن دودکش و خارج شدن کامل محصولات احتراق و ورود هوای تازه به پکیج جهت انجام عمل احتراق اطمینان حاصل نمایید. چرا که عدم احتراق کامل تأثیر منفی بر کارکرد شیر گازی دارد. البته باید در نظر داشت که در برخی موارد روشن کردن هود، کولر در محل نصب پکیج با توجه به ایجاد تغییرات فشاری (منفی-مثبت)، مکش و دهش، سیستم پکیج را دچار مشکل خواهد کرد. پس از حصول اطمینان از عملکرد صحیح مجموعه دودکش، تنظیم و تعمیر پکیج با شیر گازی معیوب با استفاده از فشار سنج با دقت میلی ‌بار انجام می‌گیرد.

3- بررسی خرابی شیر موتوری (سه طرفه) پکیج دو مبدله

سومین علت سرد و گرم  شدن پکیج خرابی شیر موتور یا شیر سه طرفه موتوری است. وظیفه گرم کردن آبگرم مصرفی در پکیج‌های دو مبدلی بر عهده مبدل ثانویه یا صفحه‌ای است. کارکرد آن به این صورت است که با باز کردن شیر آبگرم، مسیر آب داغ مدار گرمایش توسط شیر سه طرفه قطع شده و آب به سمت مبدل ثانویه هدایت می‌شود. سپس، گرم شدن آبگرم مصرفی با ورود به مبدل صفحه‌ای توسط آب داغ مدار گرمایش انجام می‌گیرد.

در صورتی که به مسائل فنی وارد باشید، می‌توانید حدس بزنید که خرابی شیر سه طرفه موتوری به چه صورت است؟ این موضوع به سادگی پاسخ داده می‌شود. وظیفه شیر سه طرفه موتوری تغییر حالت مسیر آب ورودی بین دو مسیر است و با توجه به خرابی شیر سه طرفه موتوری، آب هم‌زمان در دو مسیر عبور داده می‌شود که باعث سرد و گرم شدن آبگرم مصرفی می‌شود.

رفع عیب شیر سه طرفه پکیج: عدم تنظیم صحیح شیر گاز پکیج: گام اول برای رفع این مشکل با شیر سه طرفه موتوری معیوب بررسی مدار برقی با استفاده از مولتی‌ متر است. پس از مدار برقی شستشو شیر برای رفع رسوبات احتمالی گام دوم خواهد بود. از حرکت زبانک شیر موتوری با تحریک دستی آن اطمینان حاصل می‌نماییم و در آخر شیر موتوری را در جای خود در پکیج بسته و آن را در حالت آبگرم مصرفی یا تابستانه روشن می‌کنیم. پس از گذشت مدتی از کارکرد پکیج لوله مسیر آب داغ را بررسی کرده و از سرد بودن آن اطمینان حاصل می‌نماییم، در صورتی که لوله گرم باشد بایستی شیر موتوری را تعویض نماییم.

البته می‌توان شیر واقع در زیر پکیج را که شیر رفت و برگشت مدار گرمایش است باز کرد و نزدیک‌ترین مسیر ورودی لوله آب داغ به رادیاتور یا فن کویل را مورد آزمایش قرار داد. باز گرم بودن لوله دلیل بر خرابی شیر موتوری و تعویض آن است. قبل از هرگونه اقدامی حتماً آموزش مربوط به شیر سه طرفه موتوری را مطالعه نمایید.5dc833ed6ff3a

4- کاهش دقت NTC مدار آبگرم مصرفی

چهارمین عامل رایج در سرد و گرم شدن پکیج، خرابی NTC مدار آبگرم مصرفی است. کاهش دقت این سنسور موجب می‌شود که قبل از افزایش دمای آبگرم مصرفی به اندازه مطلوب، پکیج خاموش شود. در بسیاری از موارد تعمیرکاران، NTC مدار آبگرم مصرفی را بررسی می‌کنند.

رفع عیب کاهش دقت NTC: تعویض NTC بهترین عمل در رفع مشکل NTC است. دو نوع NTC مستغرق و جداری موجود است. باید از همان نوع NTC به کار رفته در پکیج خود برای تعویض استفاده کنید. جهت تماس کامل سنسور نوع جداری با بدنه لوله باید از چسب حرارتی استفاده گردد. 5dc833ed7d1ad

5- خرابی پمپ گردش آب داخل پکیج

پنجمین عامل رایج سرو و گرم شدن پکیج دیواری که در پکیج‌های دو مبدلی وجود دارد خرابی پمپ گردش آب است. بنابراین، در صورتی که یک پکیج تک مبدلی دارید خرابی پمپ در آبگرم مصرفی تاثیری نخواهد داشت. اما در مورد پکیج دو مبدلی خرابی پمپ، یا کاهش در سرعت پمپ و در نتیجه سرعت گردش آب موجب افزایش فوری آبگرم مصرفی و نهایتا خاموش شدن پکیج طبق مطالب ذکر شده در پاراگراف‌های بالا می‌شود. به این ترتیب با کاهش دما پکیج دوباره روشن شده و این عمل مکرراً ادامه می‌یابد و باعث سرد و گرم شدن می‌شود.

رفع عیب خرابی پمپ گردش آب پکیج: برای رفع این مشکل در قسمت پمپ به آموزش تست و عیب‌یابی پمپ مراجعه نمایید.5dc833eec75a1

6- فشار پایین آب ساختمان

ششمین عامل رایج سرد و گرم شدن آب پکیج تغییر مداوم فشار آب داخل ساختمان است که موجب تغییر در جریان آب گردشی پکیج شده و با افزایش جریان آب دمای آن کاهش و بالعکس با کاهش جریان آب دمای آن افزایش می‌یابد.

رفع عیب فشار پایین آب پکیج: رفع این مشکل با پایین آوردن فشار با استفاده از پمپ کمکی در کنار پکیج خود جهت ثابت نمودن فشار متغیر آب داخل واحد است. اگر این مشکل در واحدهای دیگر هم وجود دارد یا ساکن منزل ویلایی یا تک واحدی هستید، پمپ آب ساختمان را بررسی نمایید و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض نمایید.

7- کوپل بودن آب سرد و گرم در سیستم لوله‌کشی

هفتمین عامل رایج سرد و گرم شدن پکیج کوپل بودن آب سرد و گرم است به این ترتیب که مسیر لوله‌کشی آب سرد و آب گرم به همدیگر ارتباط پیدا کرده‌اند. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه چنین پدیده‌ای امکان‌پذیر است.

این موضوع به دلیل اشکال در لوله‌کشی تأسیسات ساختمان رخ نمی‌دهد. بلکه با اتصالات بعدی در سیستم لوله‌کشی به صورت سهوی اتفاق می‌افتد. اتصال شیر نامناسب به خروجی آب سرد و گرم در حیاط‌هایی که لوله‌کشی آب گرم وجود دارد موجب کوپل شدن آب سرد و گرم می‌شود. البته این موضوع ممکن است در ماشین رخت‌شویی، ظرف‌شویی و سایر تجهیزات از این دست اتفاق بیافتد.

8- خرابی فلوسوئیچ یا فلومتر

هشتمین عامل سرو و گرم شدن پکیج، خرابی آهنربای فلوسوئیچ یا فلومتر است که موجب قطع و وصل پکیج می‌شود. البته، این مورد به ندرت رخ می‌دهد، در اکثر موارد خرابی خود فلوسوئیچ موجب روشن نشدن پکیج می‌شود.

رفع عیب خرابی فلوسوئیچ پکیج: جهت تعمیر پکیج  و مشکل سرود و گرم شدن آن برای این مشکل به آموزش عیب‌یابی فلوسوئیچ و فلومتر مراجعه نمایید5dc833eeba956

مشاوره

9- استفاده هم‌زمان از چند شیر آب گرم در منزل

نهمین عامل رایج سرد و گرم شدن  پکیج دیواری طراحی و اندازه‌گذاری سیستم لوله‌کشی تأسیسات مکانیکی ساختمان با استفاده از ضریب هم‌زمانی ناصحیح است. منظور از ضریب هم‌زمانی استفاده احتمالی هم زمان از چند شیر آب گرم در ساختمان است. انتخاب ناصحیح ضریب هم‌زمانی و یا تغییر کاربری ساختمان پس از ساخت، امکان دارد به دلیل استفاده هم‌زمان چندین شیر آب گرم موجب کاهش در فشار آبگرم خروجی از شیر می‌شود.

علاوه بر اعمال صحیح ضریب هم‌زمانی در طراحی، هر پکیج دارای محدوده دبی معینی هست. این محدوده دبی متناسب با مبدل حرارتی و اتصالات وابسته آن است که احتمال دارد از میزان آبگرم هم‌زمان مصرفی شما کمتر باشد.

رفع عیب: این مشکل با اصلاح الگوی مصرف قابل حل است. در صورتی که مقدور نباشد، باید به فکر نصب آبگرمکن برای تعدادی از شیرهای آبگرم باشید. البته برای ساختمان‌هایی که از سیستم کلکتوری استفاده می‌نمایند، این موضوع به آسانی قابل اعمال نیست. نصب آبگرمکن در اغلب موارد در کنار پکیج موجب رفع مشکل و رضایت کاربر می‌شود. در صورتی که مشکل سرد و گرم شدن آبگرم مصرفی با استفاده از همه موارد عیب‌یابی پکیج دیواری ذکر شده در بالا رفع نشد، اندازه‌گذاری لوله‌های آبگرم مصرفی در زمان طراحی باید بررسی گردد.

امتیاز مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *