مطالب

پکیج چیست؟ 10 مزیت استفاده از پکیج به جای آبگرم کن

پکیج به جای آبگرمکن

پکیج چیست؟ پکیج ها نوعی سیستم گرمایشی هستند که در سال‌های اخیر جایگزین موتورخانه‌ها شده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید که پکیج چیست و چرا طرفداران بیشتری نسبت به آبگرم‌کن‌های قدیمی پیدا کرده‌‌است، با ما در سامیار سرویس همراه شوید. با توجه به این‌که پکیج‌ها برخلاف موتور خانه‌ها فضای کم‌تری اشغال می‌کنند و از نظر سرویس هزینه تعمیر پکیج مقرون به‌ صرفه‌تر از آب‌گرم کن‌هاست، اغلب افراد تمایل بیشتری دارند تا در خانه‌هایشان از پکیج استفاده کنند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که مزیت‌های استفاده از پکیج چیست. همچنین به نحوه عملکرد پکیج‌ها و انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال که پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟ باید بگوییم که پکیج نیز مانند سایر سیستم‌های گرمایی در خانه‌ها، وظیفه گرم کردن آب و فضای خانه را بر عهده دارد.

پکیج‌ها برای کار کردن به دو انرژی برق و گاز احتیاج دارند. زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنیم، سنسوری داخل پکیج وجود دارد که جریان آب گرم را تشخیص می‌دهد و باعث جرقه زدن مشعل داخل پکیج می‌شود.

زمانی که مشعل روشن می‌شود آبی که از لوله‌های پر پیچ و خم در حال عبور است، گرمای مورد نیاز را از دیواره‌های مبدل حرارتی دریافت می‌کند و گرم می‌شود. از طرفی همه پکیج‌ها مجهز به یک سیستم پردازش‌کننده مرکزی هستند که فعالیت‌های واحدهای مختلف در پکیج را بررسی و مدیریت می‌کند.

این پردازش‌‌گر مرکزی زمانی که شیر آب گرم باز است، گاز ورودی و مبدل حرارتی را تعدیل می‌کند تا دمای آب ثابت باقی بماند.

سوخت پکیج چیست؟

بعد از توضیحاتی که در پاسخ به سوال پکیج چیست و چگونه کار می‌کند داده شد، شاید برایتان سوال پیش بیاید که سوخت پکیج چیست و چرا مقرون به صرفه‌تر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پکیج‌ها از نظر نوع سوخت مصرفی به سه نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پکیج چیست؟پکیج‌های گازوئیل سوز

این نوع پکیج‌ها معمولا در بیرون از خانه مانند حیاط یا ویلاهای دارای فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و همان‌طور که از اسمشان پیدا است سوخت این پکیج‌ها از گازوئیل تامین می‌شود. یکی از دلایلی که این پکیج‌ها برای محیط‌های باز استفاده می‌شوند این است که سرو صدای بیشتری نسبت به نمونه‌های گازسوز و آپارتمانی دارند.

پکیج‌های گازی

پکیج گازی چیست؟ این نوع پکیج‌ها فرق چندانی با انواع دیگر ندارند و تنها تفاوت‌ آن‌ها نوع سوختشان است. این پکیج‌ها گازسوز هستند و انواع متفاوتی دارند و به دلیل ارزان‌تر بودن در محیط‌هایی که تمایل بیشتری به مصرف انرژی ارزان است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پکیج‌های برقی

این نوع از پکیج‌ها نسبت به دو نوع دیگر طرفداران بیشتری دارند و در اکثر ساختمان‌ها پکیج‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این نوع پکیج‌ها کاملا برقی نیستند و اغلب دوگانه سوز هستند و برای فعالیت به انرژی برق و گاز به صورت هم‌زمان نیاز دارند.

پکیج برقی چیست؟

مشاوره

معرفی انواع پکیج

حالا که متوجه شدید منظور از پکیج چیست و پکیج‌ها چگونه کار می‌کنند بهتر است با انواع پکیج‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید. پکیچ‌ها از لحاظ عملکرد و اندازه، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پکیج دیواری

پکیج دیواری چیست؟ این نوع پکیج‌ها اندازه کوچکی دارند و به دلیل اندازه و ظاهر مناسب در بیشتر خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. پکیج‌های دیواری همان ‌طور که از اسمشان پیدا است، معمولا روی دیوار آشپزخانه، پاسیو یا تراس خانه‌ها نصب می‌شوند و به دلیل اندازه کوچکی که دارند، فاقد مخزن آب هستند.

به همین دلیل زمانی که آب گرم باز می‌شود این پکیج‌ها تمام توان خود را برای گرم کردن جریان آب به کار می‌گیرند. معمولا پکیج‌های دیواری توان گرم کردن آب و رادیاتورها را به طور هم‌زمان ندارند.

به عبارت دیگر اگر زمان زیادی آب گرم باز باشد، رادیاتورها بعد از مدتی سرد خواهند شد. دلیل این اتفاق عدم توانایی پکیج‌های دیواری تک مبدل در انجام دوکار هم‌زمان است.

برای این‌که در فصل زمستان با مشکل سردی رادیاتورها مواجه نشوید، بهتر است از پکیج‌های دیواری مجهز به دو مبدل حرارتی استفاده کنید. این نوع پکیج‌ها به دلیل وجود دو مبدل حرارتی، توان بیشتری برای گرم کردن رادیاتورها و جریان آب به صورت هم‌زمان دارند.

پکیج دیواری چیست؟

 

پکیج‌های زمینی

این نوع پکیج‌ها اندازه بزرگ‌تری نسبت به پکیج‌های دیواری دارند به همین دلیل معمولا در خانه‌های ویلایی یا خانه‌هایی که متراژ بزرگی دارند، استفاده می‌شوند. پکیج‌های زمینی برخلاف پکیج‌های دیواری دارای یک دیگ چدنی هستند که مقداری آب گرم را در خود ذخیره می‌کنند و هنگامی که شیر آب گرم باز می‌شود، آب گرم را از منبع ذخیره خود وارد لوله‌ها می‌کند و زمان بیشتری برای گرم کردن جریان آب دارد.

این نوع از پکیج‌ها برای خانه‌های پر جمعیت و خانه‌هایی که مصرف بالایی دارند گزینه بسیار مناسبی است. اما مزیت این نوع از پکیج چیست؟ یکی از مزیت‌های پکیج‌های زمینی این است که زمانی که برق می‌رود، برای چند ساعت می‌توان از آب گرم درون مخزن آن استفاده کرد.

پکیج زمینی چیستپکیج زمینی ایستاده

این نوع از پکیج‌ها مانند پکیج‌های زمینی اندازه بزرگی دارند و معمولا در خانه‌های بزرگ و ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پکیج‌های زمینی ایستاده به دو خروجی مجزا از هم مجهز هستند. کاربرد این نوع از پکیج‌ چیست؟ این پکیج‌ها بیشتر در خانه‌هایی استفاده می‌شوند که دو نوع سیستم گرمایشی در آن‌ها استفاده شده‌است.

به طور مثال برای خانه‌‌های بزرگی که در قسمتی از آن‌ها از رادیاتور استفاده شده و در قسمتی دیگر از سیستم گرمایشی از کف کمک گرفته شده‌است، معمولا از این نوع پکیج‌ها استفاده می‌کنند.

پکیج ایستاده چیست

پکیج‌های آپارتمانی

اما پکیج آپارتمانی چیست و کدام یک از انواع پکیج‌ها در دسته پکیج‌های آپارتمانی قرار می‌گیرند؟ با توجه به انواع پکیج‌هایی که ذکر کردیم، پکیج‌های آپارتمانی معمولا همان پکیج‌های دیواری کوچک هستند. اما ممکن است بسته به درخواست ساکنین یا سازنده آپارتمان‌ از پکیج‌های زمینی یا زمینی ایستاده نیز استفاده شود. با خرید شوفاژ ایران رادیاتور مشتریان می توانند پکیج آپارتمانی خود را به آن متصل کرده و از امکانات کامل یک پکیج بهره مند شوند.

پکیج چگونه کار می کند

۱۰ مزیت استفاده از پکیج به جای آبگرم کن

با توجه به توضیحاتی که داده شد متوجه شدیم که پکیج چیست و چه کاربردهایی دارد، حال بهتر است به مزایای پکیج و فواید استفاده از پکیج به جای آبگرم کن‌های خانگی بپردازیم. فواید استفاده از پکیج بی‌شمار است که در ادامه به ۱۰ تا از مهم‌ترین این مزیت‌ها خواهیم پرداخت.

۱.مزایای استفاده از پکیج-استقلال هر واحد مسکونی

در تعریف پکیج چیست، دیدیم که پکیج‌ها نوعی از سیستم‌های گرمایشی هستند که باعث می‌شوند در واحد مسکونی خود استقلال بیشتری در استفاده از گاز داشته باشید. اگر خاطرتان باشد آبگرمک

ن‌های قدیمی که به سیستم موتور خانه متصل بودند، بین ساکنین ساختمان کاملا مشترک بود و هرگونه مشکلی که برای موتور خانه پیش می‌آمد باید تمامی ساکنین برای رفع مشکل همکاری می‌کردند. همین امر باعث می‌شد تا سرعت تعمیر موتورخانه و حل مشکل آب گرم ساختمان، بیش از حد معمول طولانی شود.

مزایای استفاده از پکیج

۲.مزایای استفاده از پکیج-کم جا بودن

همان‌طور که در قسمت پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟ توضیح دادیم، پکیج‌ها اندازه کوچکی دارند و در هر گوشه‌ای از آشپزخانه و تراس خانه‌ها به راحتی قرار می‌گیرند. در حالی که آبگرم کن‌های قدیمی علاوه بر اشغال فضای اضافی در منزل، نیاز به تعبیه یک فضای بزرگ برای موتور خانه نیز داشتند.

۳.مزایای استفاده از پکیج-در دسترس بودن پکیج

یکی دیگر از مزایای پکیج‌ها، کنترل پکیج شوفاژ در خانه است. شما می‌توانید در هر زمانی که احساس سرما کردید شوفاژها را روشن کنید یا آن‌ها را غیر فعال کنید  برای این کار دیگر نیازی به هماهنگی با دیگر ساکنین ساختمان نیست.

پکیج چیست و چطور کار میکند

۴.مزایای استفاده از پکیج-ایمنی بیشتر

همان‌طور که در قسمت پکیج چیست و چگونه کار می‌کند توضیح دادیم، پکیج‌ها دارای یک سنسور و سیستم پردازش‌گر مرکزی هستند که از میزان ورود بیش از حد گاز در مشعل جلوگیری می‌کنند و همچنین به دلیل وجود سنسور دود و هشداردهنده مرکزی، ایمنی بیشتری نسبت به آبگرم کن‌ها و موتور خانه‌ها دارند.

۵.مزایای استفاده از پکیج-مصرف بهینه

با توجه به این‌که اکثر پکیج‌های آپارتمانی قابلیتی دو گانه سوز دارند و سنسورها میزان ورودی سوخت را متعادل می‌کنند و از کار کردن مداوم مشعل جلوگیری می‌شود، پکیج‌ها الگوی مصرف بهینه‌تری نسبت به آبگرم کن‌های قدیمی دارند. همین امر باعث شده تا این سیستم‌های گرمایشی طرفداران بیشتری پیدا کنند.

۶.مزایای استفاده از پکیج-قابلیت تنظیم دلخواه دما

همان‌طور که در پاسخ به سوال پکیج چیست بیان کردیم، پکیج‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند که دمای آب و رادیاتورها را به میزان دل‌خواه تنظیم کنید. در حالی که آبگرم کن‌ها این امکان را در اختیار مصرف کننده قرار نمی‌دادند و به حدی آب به نقطه جوش می‌رسید که غیر قابل تحمل بود.

مزایای استفاده از پکیج

 

مشاوره

7.مزایای استفاده از پکیج-کارکرد بی‌صدا

یکی از دلایلی که می‌توان پکیج‌ها را به راحتی در خانه و روی دیوار نصب کرد، بی صدا کار کردن آن‌ها است. این سیستم گرمایشی برخلاف آبگرم کن‌ها که صدایی آزار دهنده داشتند، تقریبا بی صدا هستند و این یکی از مزیت‌های قابل توجه این سیستم‌های گرمایشی است.

۸.مزایای استفاده از پکیج-مقرون به صرفه هستن

برخلاف آبگرم کن‌ها که هر ماه هزینه‌ای بابت نگهداری و تعمیر موتور خانه برای ساکنین می‌تراشیدند، پکیج‌‌ها نیاز به هزینه ماهانه ندارند و بسیار مقرون به صرفه‌تر از آبگرم کن‌ها هستند. کافی است به صورت دوره ای و هر 6 ماه یکباز نسبت به هواگیری پکیج و سرویس آن اقدامات لازم انجام گیرد.

۹.مزایای استفاده از پکیج-نصب و راه‌اندازی آسان

مزایای استفاده از پکیج

یکی دیگر از مزیت‌هایی که پکیج‌ها را به یک سیستم گرمایشی پرطرفدار تبدیل کرده است، نصب و راه‌اندازی آسان آن‌ها است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر از ابتدا سیستم گرمایشی ساختمان شما براساس موتور خانه طراحی شده‌‌است ممکن است هنگام استفاده از پکیج دچار دردسر شوید.

۱۰.مزایای استفاده از پکیج-عدم نیاز به موتورخانه مرکزی

پکیج‌ها تمام سیستم مورد نیاز برای گرم کردن آب مانند مشعل، مبدل حرارتی و دیگ آب را در خود جای داده‌اند و برای استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به تعبیه موتور خانه مرکزی در ساختمان نیست. اگر بخواهیم به صورت کوتاه و دقیق بیان کنیم که پکیج یعنی چه؟ شاید بهترین توضیح این باشد که منظور از پکیج، گرد هم آمدن تمام تجهیزاتی است که برای گرم کردن آب، داخل یک سیستم گرمایشی کوچک گردآوری شده‌است.

مزایای استفاده از پکیج

همان‌طور که در پاسخ به سوال پکیج چیست خواندید، پکیج‌ها انواع مختلفی دارند و استفاده از آن‌ها مزیت‌های بسیاری را در مقایسه با استفاده از آبگرم کن‌های قدیمی در پی دارد. همچنین توضیح دادیم که هر یک از انواع پکیج‌ها و عملکردشان مناسب محیط‌های مختلفی است که هنگام استفاده و نصب باید به این موارد توجه شود. فراموش نکنید که اگر قصد تهیه پکیج را دارید، قبل از هر چیز اطلاعات خود را کامل کنید و بعد از بررسی مزایا و معایب آن و بررسی شرایط خانه خود، تصمیم نهایی را بگیرید.

سخن آخر

با معرفی پکیج و بیان مزایای آن دیگر دلایل افزایش استفاده از پکیج را می‌دانید. لازم به ذکر است شما به صورت دوره ای و هرچند وقت یکبار بایستی نسبت به سرویس و تعمیر پکیج اقدام کنید تا دچار هزینه های سنگین تعمیر اساسی پکیج نشوید.

 

مشاوره

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *