مطالب

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری چیست؟

reason turning off wall water heater

روشن نشدن آبگرمکن خیلی دردساز است و یکی از مشکلاتی است که گریبان گیر بیشتر مصرف کنندگان آبگرمکن دیواری می‌شود. خاموش شدن شعله آبگرمکن در زمان شستن ظرف‌ها لباس‌ها خصوصا در موقع استحکام به خاموش شدن یکباره دستگاه منجر می‌شود. در این مقاله از سامیار سرویس قصد داریم به علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بپردازیم، اگر این مشکل برای شما هم بسیار اتفاق می‌افتد، بعد نیست که این مقاله را مطالعه کنید تا دلیل خاموش شدن آبگرمکن دیواری خود را بدانید.

10 علت خاموش شدن خود به خود آبگرمکن دیواری

آبگرمکن از اجزایی تشکیل شده است که در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند. اگر که یکی از این قطعات خراب بشود و نتواند به خوبی کار خود را انجام بدهد، در عملکرد سیستم اختلال به وجود می‌آید و بهتر است به تعمیر آبگرمکن در تهران مراجعه کنید. به طور کلی علت روشن نشدن ابگرمکن در حین کار به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به توضیح کلی در خصوص هر کدام از این عوامل می‌پردازیم:

مشاوره

1. خاموش شدن شمعک

از شایع‌ ترین دلیل خاموش شدن آبگرمکن بوتان و سایر برندهای آبگرمکن می‌توان به خاموش شدن شمعک آبگرمکن اشاره کرد که این مشکل نیز علت‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید از خدمات مشتریان بوتان و دیگر برند‌ها برای رفع این مشکلات بهره‌مند شوید.

2. بسته بودن شیر گاز آبگرمکن

بسته بودن شیر گاز می‌تواند اولین علت خاموش شدن آبگرمکن زمینی باشد. پس قبل از هر اقدامی از باز بودن شیر گاز دستگاه اطمینان حاصل کنید مطمئن شوید.

3. قطع شدن سیم ترموکوپل آبگرمکن

اگر بعد از باز کردن شیر آب گرم، آب به گرمای مورد نیاز نرسید، ممکن است که سیم ترموکوپل دستگاه قطع شده باشد. در این صورت، باید سیم ترموکوپل را بررسی کنید. البته اگر سیم ترموکوپل متصل باشد، نصب نادرست ترموکوپل یا استفاده از ترموکوپل بی کیفیت می‌تواند باعث اختلال در کار ترموکوپل و نهایت علت خاموش شدن آبگرمکن گالنی شده باشد.

برای تایید سالم بودن قطعه ترموکوپل آبگرمکن انتهای آن را به بویین متصل کنید. سپس سر ترموکوپل را حرارت دهید و هسته بویین را به داخل فشار دهید. تقریبا 30 ثانیه هسته بویین را در آن حالت نگه دارید و سپس رها کنید. اگر بویین پس از رها کردن، به آهستگی به سر جای خود برنگشت، ترموکوپل سالم است. اما اگر به جای خود برگشت، ترموکوپل ایراد دارد و باید تعویض شود.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بعد از چند دقیقه

4. خاموش نشدن سریع مشعل بعد از بستن آب گرم

در صورتی که مشعل بعد از بستن آب گرم همواره روشن بود و خاموش نشود، موجب افزایش دمای مبدل و البته کاهش فشار آب خواهد شد. این مشکل کنتاکت حرارتی روی مبدل را فعال می‌کند. از طرفی سیم ترموکوپل به بوبین هم قطع می‌شود. این می‌تواند علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی باشد.

5. جمع شدن رسوب در فیلترها و لوله‌های دستگاه

بعد از چک کردن مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نوبت به بازدید از فیلتر آبگرمکن و لوله‌ها آن است . رسوبات داخل لوله‌ها و فیلترها می‌توانند به خاموش شدن آبگرمکن منتهی بشوند از یک سرویسکار بخواهید که از فیلتر و اتصالات دستگاه بازدید کند تا بتواند مشکل را حل نماید.

6. نبود آب کافی در لوله‌های آبگرمکن

وقتی آبگرمکن به آب کافی دسترسی نداشته باشد، خاموش می‌شود نشتی، قطع شدن آب ساختمان و خرابی منبع انبساط دلایلی هستند که باعث کم شدن آب داخل لوله‌ها می‌شود. برای رفع این مشکل از تعمیرکاران سامیار سرویس بخواهید که علت اصلی کم شدن آب لوله‌ها را شناسایی و برطرف کند.

7. رسوب در نوک الکترود

در صورتی که رسوبات روی الکترود دستگاه انباشته شود نوک الکترود را مسدود می‌کند. در نتیجه فرایند گاز رسانی را با اختلال مواجه می‌کند و به روشن نشدن دستگاه منجر می‌شود. در چنین وضعیتی، کافی است نوک الکترود آبگرمکن خود را با یک سمباده به خوبی تمیز کنید یا مسدودیت آن برطرف شود.

خاموش شدن آبگرمکن بعد از چند ثانیه

8. خرابی واشر دیافراگم

خرابی واشر یکی دیگر از دلایل خاموش شدن آبگرمکن ایستاده است. در صورتی که واشر خراب یا فرسوده شده باشد، موجب افت فشار بار آبگرمکن خواهد شد. در این صورت شمعک خاموش می‌شود و با خاموش شدن شمعک آبگرمکن هم بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود. برای رفع مشکل خاموش شدن آبگرمکن بایستی واشر خراب را تعویض کنید.

9. خرابی سنسور دود آبگرمکن

اگر سنسور دود به خوبی کار نکند آبگرمکن خاموش می‌شود. پس خرابی سنسور دود هم یک علت دیگر برای روشن نشدن آبگرمکن است. اول از همه بهتر است که از نصب صحیح دودکش آبگرمکن اطمینان حاصل کنید. بعد هرگونه مانع و گرفتگی داخل دودکش را از بین ببرید.

10. نصب اشتباه شیر آب سرد و گرم

هر وقت شیر آب سرد و گرم به اشتباه به آبگرمکن وصل شده باشد سیستم خود به خود خاموش می‌شود، این مورد نادرترین علت روشن نشدن آبگرمکن است که البته با لوله کشی ساختمان هم ارتباط دارد.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان فن دار

علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان b3115

در این مقاله از سایت تخصصی سامیار سرویس در تلاشیم که مهم ترین مشکلات عموم را بر اساس تجربه در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. یکی از رایج ترین دلایل خاموش شدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتانb3115، کم بودن شعله آتش خواهد بود. یکی از عمده دلایل کم بودن شعله شمعک، جرم گرفتگی و بسته شدن راه نازل شمعک است که این مورد به راحتی قابل تعمیر خواهد بود. در واقع وجود گرد و غبار، چربی و این موارد موثر بر ایجاد گرفتگی و کیپ شدگی هستند.

برای رفع مشکل گرفتگی شمعک آبگرمکن بوتان می‌توانید این منفذ را با دقت بالا و تمیز بشویید و اصلا از سوزن و میخ جهت تمیز کردن منافذ استفاده نکنید، چرا که این قطعه به صورت کامل از کار خواهد افتاد. به همین دلیل این کار را تنها به افراد متخصص و حرفه ای بپردازید.

علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان b3118

در ادامه سه علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری بوتان b3181 را مورد بررسی قرار داده ایم:

  • اشکال در ترموکوپل: یکی از مهم ترین قطعاتی که در آبگرمکن بوتان سبب کنترل عملکرد صحیح می‌شود، ترموکوپل است که این قطعه حسگری از جنس دما بوده و در تمامی سیستم‌های گرمایشی تعبیه شده اند. در واقع با افزایش یافتن دما در آبگرمکن، جهت جلوگیری از انفجار، جریان گاز ورودی توسط ترموکوپل قطع می‌شود.
  • ایراد داشتن بوبین: برای حل مشکل روشن نماندن آبگرمکن ابتدا باید با یک فندک ترموکوپل را گرم کنید و شیر گاز را در حالتی قرار دهید که مدام جرقه بزند. اکنون باید بعد گذشت دو دقیقه آبگرمکن روشن بماند که در صورت خاموش شدن باید بوبین و ترموکوپل را تعمیر کنید.

علت خاموش و روشن شدن آبگرمکن دیواری بوتان

نحوه تنظیم شمعک آبگرمکن ایستاده و دیواری

جهت تنظیم شمعک آبگرمکن ایستاده یا دیواری مدل بوتان، ایران رادیاتور، شرق و… مراحل زیر را انجام دهید.

  1. ابتدا رویه نصبی آبگرمکن را بردارید.
  2. در این مرحله لازم است پیچ‌ها را برای جدا کردن مشعل از چند راهه رگولاتور باز کنید.
  3. مشعل آبگرمکن را با احتیاط با آب گرم و برس بشویید و حتی می‌توانید چند راهه مشعل و نازل‌های وابسته را نیز شستسو دهید.
  4. اطمینان پیدا کنید که نازل‌ها شل نیستند.
  5. نسبت به گریس کاری واشر اقدام کنید و در صورتی که هر ایرادی مشاهده کردید، اقدام به تعویض نمائید.
  6. در نهایت مشعل را به چند راهه متصل کنید.

سخن پایانی

روشن نشدن آبگرمکن علت‌های مختلفی دارد که در این مقاله به توضیح هر کدام پرداخته شد. ممکن است برخی از علت‌های خاموش شدن آبگرمکن ساده باشند و به راحتی رفع شود. اما در بیشتر مواقع این مشکل آبگرمکن به بررسی بیشتر یک کارشناس تعمیرات آبگرمکن نیاز دارد.

سامیار سرویس امکانی را در اختیار مصرف کنندگان آبگرمکن و پکیج قرار داده است که با ثبت درخواست خود بتوانند در کمترین زمان ممکن از خدمات تعمیر پکیج و آبگرمکن این مرکز استفاده کنند. اگر با روشن نشدن آبگرمکن خود مواجه شدید کافی است با شماره‌های ما تماس بگیرید.

4.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *