مطالب

علت خرابی آبگرمکن دیواری چیست ؟

خرابی-آبگرمکن-دیواری

اگر شما هم در منزل یا محل کار خود از آبگرمکن دیواری استفاده می کنید به احتمال زیاد متوجه مشکلات مانند سرد و گرم شدن آب خاموش شدن دستگاه بوی بد آب و مشکلات دیگر شدید که نشان دهنده خرابی آبگرمکن دیواری شماست.

هر کدام از این مشکلات علت های مختلفی دارد که اگر این مشکلات نادیده گرفته شوند، در آینده منجر به از کارافتادگی آبگرمکن خواهند شد و باید به تعمیر آبگرمکن در تهران و یا شهر خودتان اقدام نمایید. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل خرابی آبگرمکن دیواری بپردازیم و شما را با راه حل های برطرف کردن مشکلات معمول آبگرمکن آشنا کنیم. پس با ما در این مقاله از سامیار سرویس همراه باشید.

 

12 دلیل خرابی آبگرمکن دیواری

1. خرابی جرقه زن

در صورتی که جرقه زن آبگرمکن دیواری خراب بشود، دستگاه روشن نمی شود یا در حالت روشن قرار دارد و بعد خاموش می ‌شود. شاید در ظاهر این مشکلات ساده به نظر برسند؛ ولی به تخصص نیاز دارند.

خرابی جرقه زن اصلی ترین علت خرابی آبگرمکن و روشن نشدن مشعل آبگرمکن و در نهایت خود آبگرمکن می باشد. برای راه حل این مشکل از تعمیرکار بایستی از نزدیک وضعیت جرقه زن، فاصله الکترود تا مشعل و سلامت الکترود جرقه زن را بررسی کند. در صورت تعویض جرقه زن مشکل روشن نشدن آبگرمکن دیواری هم برطرف خواهد شد.

 

2. خرابی شمعلک

شمعک یک قطعه مهم دیگر در آبگرمکن دیواری که خرابی آن در عملکرد آبگرمکن اختلال ایجاد می کند. اگر مجرای نازل شمعک گرفته باشد ترموکوپل خراب باشد شمعک آبگرمکن روشن نمی شود و این یکی دیگر از خرابی های آبگرمکن محسوب می شود.

در این صورت نیاز است که شمعک به طور کامل و دقیق رسوب ‌زدایی شود. برای این کار از یک سوزن برای برطرف کردن گرفتگی شمعک استفاده کنید.

 

3. کم بودن شعله آبگرمکن

کم-بودن-شعله-آبگرمکن

زمانی فرایند گرم شدن آب به درستی پیش می رود که شعله آبگرمکن فعال باشد. اگر شعله کم باشد، طبیعی است کار آبگرمکن هم به اختلال مواجه می شود. یکی دیگر از علت های خرابی آبگرمکن دیواری عملکرد ضعیف شعله است. برای تنظیم شعله ابگرمکن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دستگاه را خاموش کنید.
  • قاب دستگاه را بردارید و پیچ های مشعل آبگرمکن را باز کنید.
  • با دستمال آب گرم و مقدار از هر ماده شوینده ‌ای، مشعل و نازل آبگرمکن به آرامی را تمیز کنید.
  • مشعل را ببندید و دستگاه را روشن کنید

البته توصیه می کنیم از ان جایی که کار تنظیم شعله آبگرمکن به تخصص و مهارت نیاز دارد، از یک متخصص سرویس و آبگرمکن بخواهید که آبگرمکن شما را مورد بررسی قرار بدهد تا ایراد اصلی را پیدا کند.

 

4. خرابی سنسور حرارتی آبگرمکن

آبگرمکن های سری جدید مجهز به سنسور حرارتی هستند. این سنسور دمای آب را در یک میزان معین ثابت نگه می دارد. در برخی از مواقع به علت گرد و غبار و جرم روی سنسور حرارتی این قطعه عملکرد خود را از دست می دهد و با اختلالی همراه می شود.

این اختلالات شامل گرمای بیش از حد آب، تنظیم نبودن دمای آب خروجی آبگرمکن می شود. به طور کلی، این مشکل به خرابی آبگرمکن دیورای ایران رادیاتور دامن می زند. اگر بعد از تمیز کردن این سنسور مشکل برطرف نشد، بایستی سنسور حرارتی آبگرمکن را تعویض کنید.

 

5. سرد و گرم شدن آب

سرد و گرم شدن آب مشکلی است که در همه آبگرمکن های دیواری دیده می شود که اگر به شکل مداوم باشد به علت لوله کشی نادرست اب ساختمان اتفاق می افتد.در این صورت با رسوب گیری و تمیز کردن مشعل مشکل برطرف می شود که در این مورد حتما باید از تعمیرکاران سامیار سرویس کمک بگیرید.

6. کم شدن فشار آب گرم

کاهش فشار آب گرم اصلی ترین علایم خرابی آبگرمکن دیواری است که اصلی ترین دلیل آن انباشت جرم و رسوب گرفتگی لوله های آب سرد ورودی به ابگرمکن است. این رسوبات در اتصالات و رادیاتور آبگرمکن هم می توانند باعث افت فشار آب گرم شوند.

برای رفع این مشکل بهترین کار استفاده از فیلتر و رسوب زدایی و جرم گیری آبگرمکن توسط تعمیرکاران متخصص و حرفه ای است. البته شاید مشکل از پمپ آب باشد که این مورد هم بایستی توسط افراد حرفه ای مورد عیب یابی و بررسی دقیق قرار بگیرد.

 

7. خاموش نشدن آبگرمکن بعد از بستن آب

اگر آب گرم را بستید اما باز شعله آبگرمکن روشن ماند و دستگاه خاموش نشد این جز رایج ترین دلیل خرابی آبگرمکن دیواری است. این مشکل می تواند در اثر مسدویدت لوله های دستگاه خرابی سوپاپ، معیوب شدن اورینگ میله سوپاپ آب، خرابی سوپاپ اصلی گاز یا خرابی اورینگ میله سوپاپ گاز و قطعی گاز و کاهش فشار آب ورودی به وجود بیاید. تمام موارد احتمالی که گفته شد، بایستی توسط سرویسکار آبگرمکن سامیار سرویس بررسی شود.

 

8. روشن شدن خود به خود آبگرمکن دیواری

اگر یکی از لوله های آب گرم داخل ساختمان نشتی داشته باشد با صرف آب گرم تولید اضافه دستگاه را مجبور می کند تا آب گرم دیگری تولید کند. همین می تواند علت روشن شدن خود به خود دستگاه و خرابی آبگرمکن دیواری بوتان باشد.لازم به ذکر است در صورت خرابی می توانید از خدمات مشتریان بوتان بهره ببرید.

هم چنین علت احتمالی دیگر جرم گیری لوله های آبگرمکن است که راه حل اصلی آن رسوب زدایی لوله های آبگرمکن است. فراموش نکنید اگر این مورد را نادیده بگیرید احتمال ترکیدن آبگرمکن وجود خواهد داشت

به طور کلی علت های زیر باعث بروز مشکل ناگهانی روشن شدن آبگرمکن دیواری می شوند

  • افزایش فشار گاز مشعل
  • کوتاهی شعله شمعک
  • عدم تنظیم الکترود دستگاه
  • خراب بودن شیر احتراق آهسته
  • بالا رفتن فشار آب یا خروج آب گرم پرفشار

 

9. خاموش شدن مکرر آبگرمکن

خاموش-شدن-مکرر-آبگرمکن

رایج ترین خرابی های آبگرمکن با خاموش شدن دستگاه خود را نشان می دهد. اگر آبگرمکن را روشن می کنید و بعد از مدت کوتاه دستگاه خاموش می شود، ترموکوپل آبگرمکن خراب شده است و قادر نیست شمعک آبگرمکن را روشن نگه دارد.

البته دلایلی مانند قطع و وصل گاز و افت فشار گاز هم می توانند باعث خاموش شدن مکرر آبگرمکن دیواری شوند. برای رفع این مشکل کافی است از تعمیرکار سامیار سرویس بخواهید که آبگرمکن شما را تعمیر کند.

 

10. خاموش شدن آبگرمکن دیواری بدون شمعک

حذف شمعک در برخی از آبگرمکن های دیواری با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت انجام شده است. این نوع آبگرمکن های بدون شمعک عملکرد متفاوتی نسبت به مدل های شمعک دار آبگرمکن دارند. اگر آبگرمکن شما بدون شمعک و بعد از روشن شدن بلافاصله خاموش می شود، علت های زیر دخیل هستند:

  • رسوب گرفتگی مبدل حرارتی
  • گرفتگی شلنگ ‌های آبگرمکن
  • رسوب گرفتگی شیرآلات
  • وجود دیسک رابط برنجی بین میله و دیسک

در صورت این مشکل بهتر است از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید

 

11. جوش آوردن آبگرمکن دیواری

در صورتی که آبگرمکن جوش بیاورد یعنی دستگاه عملکرد مناسبی ندارد و مصرف کنندگان آن در حین کار دستگاه از داخل آبگرمکن صدای جوشیدن و قل قل کردن را می شوند. اگر با مشکل جوش آوردن آبگرمکن مواجه شدید یعنی فشار آب و دمای آب گرم در داخل مخزن بسیار بالا رفته است.

علت های مختلفی چون هوا گرفتن مدار گرمایشی آب،  خرابی و رسوب گرفتگی مبدل آبگرمکن، اختلال در جریان آب و قطعی شیرهای رفت و برگشت آبگرمکن در بروز این مشکل نقش دارند. جوش آوردن آبگرمکن خیلی خطرناک است و در صورت مشاهده این وضعیت بهتر است هر چه سریعتر با سامیار سرویس مرکز تعمیرات آبگرمکن تماس بگیرید.

 

12. یخ زدن آبگرمکن دیواری

یخ زدن آبگرمکن بیشتر در فصل های سرد سال اتفاق می افتد. این یکی از مشکلات نادر و نشانه خرابی آبگرمکن است. اگر دستگاه را در جای نامناسبی نصب کردید یا اینکه منبع گاز آبگرمکن را از جایی به غیر از گاز شهری تامین کردید احتمال یخ زدن لوله های آن به علت برودت هوا یا افزایش فشار گاز وجود دارد.

 

مشاوره

سخن پایانی

در صورتی که مشکلات و خرابی آبگرمکن دیواری شما به شکل مداوم تکرار می شود بایستی هر چه سریعتر با یک تعمیرکار آبگرمکن دیواری تماس بگیرید و برای پیدا کردن علت خرابی آبگرمکن دیواری و رفع آن کمک بگیرید.

در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن و یا تعمیرات پکیج پیدا کردید یا با هرگونه مشکل در دستگاه خود مواجه شدید، کافی است با شماره های سامیار سرویس تماس بگیرید و درخواست سفارش فوری برای تعمیر آبگرمکن خود دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *