تعمیر آبگرمکن

علت روشن نشدن آبگرمکن

علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری

روشن نشدن آبگرمکن یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر مصرف کنندگان آبگرمکن از آن شکایت دارند که به دلایل متعددی این مشکل به وجود می‌آید. وقتی در زمان دوش گرفتن در حمام ناگهان آب سرد و آبگرمکن روشن نشود، وضعیت بدی به وجود می‌آید. برای همین ما در این مقاله از سامیار سرویس قصد داریم که به بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری و زمینی بپردازیم.

شمعک روشن است ولی مشعل روشن نمیشود!

گاها پیش می‌آید که شمعک آبگرمکن روشن است اما روشن نمی‌شود! در واقع اگر قطعه ای در آبگرمکن دیواری یا ایستاده شما به درستی کار نکند، قطعا مشکلات زیادی برایتان پیش خواهد آمد. در ادامه از سری مشکلات دیگر را ذکر کرده ایم:

  • تجمع مواد معدنی: برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی باید هر ۶ ماه یکبار آبگرمکن را شستشو دهید و یا از نرم کننده آب جهت کاهش تجمع مواد استفاده کنید.
  • اضافه بار سیستم: اگر از یک آبگرمکن در یک ساختمان دو طبقه به صورت اشتراکی استفاده می‌کنید، بهتر است برای طبقه دیگر یک آبگرمکن جداگانه تهیه کنید تا اضافه بار آن کم شود.
  • منبع هوا یا اگزوز مسدود شده: حتما مسیر لوله‌های خروجی منبع هوا یا اگزوز‌های خارج منزل را چک کنید تا مسیر جریان هوا توسط لانه پرندگان و سایر عوامل طبیعی مسدود نشده باشد.
  • خرابی احتراق: یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای عموم پیش آمده باشد این است که شمعک روشن می شود ولی مشعل روشن نمی شود! برای رفع این مشکل باید مطمئن شوید که مخزن پروپان شما پر است یا خیر! همچنین اگر دریچه گاز یا شیر آب به صورت کامل باز نشده باشد، باعث از کار افتادن احتراق خواهد شد.

مشاوره

دلیل روشن نشدن ابگرمکن

اگر آبگرمکن روشن نمی شه پیدا کردن علت آن می‌تواند خیلی ساده باشد؛ به طوری که خودتان هم می‌توانید آن را برطرف کنید. اما همواره تاکید داریم اگر در زمینه سرویس و تعمیر آبگرمکن در تهران مهارتی ندارید به آن دست نزنید و این کار تخصصی را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید. بعد از بررسی قطعات و اجزای مختلف آبگرمکن می‌توان علت روشن نشدن و خاموش شدن آبگرمکن دیواری را شناسایی کرد.

اختلال در سیستم جرقه زن آبگرمکن

اگر در عملکرد سیستم جرقه زن آبگرمکن اختلالی به وجود بیاید، به مشعل اجازه روشن شدن را نمی‌دهد. توجه به فاصله مناسب و استاندارد الکترود جرقه زن از سطح مشعل هم یکی دیگر از نکات و دلیل کار نکردن جرقه زن و علت خاموش شدن آبگرمکن گالنی و دیواری است. مواردی دیگری مانند قطعی وایر یا شل شدن وایر هم عامل دیگری که می‌تواند در سیستم جرقه زن مشکل به وجود بیاورد و باعث خاموش شدن آبگرمکن بوتان و سایر آبگرمکن‌ها شود.

مسدودیت نوک الکترود جرقه زن

یک عامل دیگر که می‌تواند فرایند جرقه زنی آبگرمکن را مختل کند وجود رسوبات و جرم‌ها در نوک الکترود جرقه زن است، بهترین کار این است که الکترود را با دقت رسوب زدایی و تمیز کنید یا در صورتی که این کار برای شما سخت است از یک تعمیرکار پکیج یا آبگرمکن برای اینکار کمک بگیرید.

علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن دیواری بوتان

جرم گرفتن سر نازل شمعک

بعد از برقراری جریان گاز از نازل شمعک و جرقه زدن الکترود شمعک آبگرمکن روشن می‌شود. اما اگر سر نازل توسط رسوبات مسدود شده و جرم بگیرد، گاز به سر شمعک نمی‌رسد . این مورد می‌تواند اصلی ترین علت خاموش شدن آبگرمکن زمینی و دیواری باشد.

روشن نشدن شمعک آبگرمکن

در صورتی که آبگرمکن جرقه خورد و گاز از آن خارج شد، اما آبگرمکن سریع خاموش شد، نشان دهنده خراب شدن آبگرمکن است که برای رفع این مشکل کافی است شمعک را تعویض کنید. اما اگر شمعک را تعویض کردید و. برای تایید سالم بودن شمعک ، ترموکوپل را بررسی کنید. هم چنین خرابی قطعاتی چون فندک پیزوالکتریک، وایر یا الکترود هم می توانند مهم ترین علت خاموش شدن آبگرمکن مخزنی باشد.

روشن نشدن مشعل آبگرمکن

یافتن علت‌های روشن نشدن مشعل یا خاموش شدن آبگرمکن ایستاده از مواردی است که می‌تواند به شما در پیدا کردن علت خاموش شدن آبگرمکن کمک کند عواملی مانند گرفتگی صافی مشعل و یا نوک الکترود جرقه زن فرسودگی و پارگی واشر دیافراگم، خرابی جرقه زن و ترموکوبل می‌توانند به مشعل آبگرمکن اجازه روشن شدن ندهند.

علت روشن نماندن شمعک آبگرمکن

خرابی دیافراگم یا واشر

در مواقعی که دیافراگم دچار فرسودگی و خرابی شده باشد آبگرمکن دیواری روشن نمیشه . برای رفع این مشکل کافی است دیافراگم آبگرمکن را تعویض کنید. برای تعویض دیافراگم آبگرمکن بایستی از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

نحوه تعویض واشر پلاستیکی آبگرمکن:

تعویض واشر پلاستیکی آبگرمکن بسیار راحت است، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • بازکردن پیچ‌های کاربراتور با پیچ گوشتی
  • بستن شیرهای ورودی گاز و آب سرد
  • جدا کردن کلیه اتصالات اعم از لوله‌های مسی، شیلنگ‌های پرسی و گاز و غیره از آبگرمکن
  • جایگزین کردن واشر قدیمی کاربراتور با واشر جدید
  • جا زدن کاربراتور، پیچ‌ها، اتصالات

رفع مشکل روشن نشدن آبگرمکن

علت اینکه آبگرمکن روشن نمی‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شما می‌توانید با سرویس آبگرمکن دیواری هم تا حد زیادی از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید. در زمان سرویس دوره ای هر گونه مشکل جزئی توسط سرویسکار شناسایی و برطرف می‌شود. البته این نکته را فراموش نکنید که نگهداری به موقع و سرویس آبگرمکن می‌تواند مانع از خرابی دستگاه شود و شما را از پرداخت هزینه‌های هنگفت تعمیرات بی نیاز می‌کند.

علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری تصویری

جان کلام

در این مقاله به بررسی علت‌های روشن نشدن آبگرمکن و خاموش شدن آن پرداخته شد. فراموش نکنید تعمیر و عیب یابی روشن نشدن آبگرمکن یک کار تخصصی و پیچیده است که بهتر است برطرف کردن آن را به افراد حرفه ای متعلق به نمایندگی تعمیرات آبگرمکن بسپارید.

مرکز تعمیرات سامیار سرویس با کادری از تکنسین‌های آبگرمکن امکانی را فراهم کرده است تا در هر ساعت شبانه روز بتوانید از کلیه خدمات این مرکز در زمینه سرویس و تعمیر آبگرمکن در تهران و تعمیرات پکیج و سرویس پکیج دیواری استفاده کنید، کافی است با ما در تماس باشید.

3.6/5 - (13 امتیاز)

1 نظر در “علت روشن نشدن آبگرمکن

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *