مطالب

سنسور NTC و مزیت و نحوه عیب یابی آن

سنسور ntc مزیت و عیب یابی

5efc57571acf1

سنسور NTC و مزیت و نحوه عیب یابی آن

 

در این نوشته درباره سنسورهای دما که معروف به سنسورهای NTC در پکیج های دیواری هستند آشنا خواهیم شد و درباره نحوه عملکرد این سنسورها، مزیت های آن ها و روش های عیب یابی سنسورهای NTC توضیحاتی ارائه خواهد شد.

اگر با خواندن این مقاله موفق به رفع مشکل سنسور NTC پکیج خود نشدید شما را دعوت می کنیم تا به صفحات زیر مراجعه نمایید:

تعمیر پکیج

تعمیر پکیج ایران رادیاتور

تعمیر پکیج بوتان

تعمیر پکیج استاتیس

سنسور NTC

سنسور NTC در پکیج های دیواری کاربرد دارد و کار آن اندازه گیری دما می باشد. این نوع سنسور از نوع مقاومتی می باشد، به این صورت که با افزایش دما، مقاومت این سنسور کاهش پیدا می کند. در اکثر پکیج های دیواری از بین حسگر های NTC و PTC از حسگر و سنسور NTC استفاده می شود. این نوع سنسور و مقاومت، دمای مدار را به دو روش مستغرق و سطحی حفظ می کند. این دو روش در ادامه توضیح داده شده است.

  • روش مستغرق: سنسور NTC مستغرق در مسیر عبور جریان آب قرار می گیرد. به همین دلیل، اختلاف کمتری بین دمای واقعی آب و دمای گزارش شده به برد سنسور NTC به وجود می آید.
  • روش سطحی: سنسور NTC سطحی و یا تماسی به گونه ای طراحی شده است که از طریق یک بدنه ی فلزی به لوله مسی چسبیده است. به این ترتیب دمای داخل لوله را با تغییر مقاومت به قسمت برد کنترل، گزارش می دهد.5dc05eb54e282

    عیب یابی و تست سنسور NTC

    برای عیب یابی و تست سنسور NTC می بایست سنسور NTC را از سطح مورد نظر جدا کرد. روش تست سنسور NTC به این صورت است که ابتدا یک اهم متر را بر می داریم و آن را در رنج ده کیلو اهم و یا یک کیلو اهم بالاتر تنظیم می کنیم. سپس حسگر NTC را از محل نصبش باز کرده و به مدت کافی در دمای عادی یک اتاق و در کنار یک سنسور NTC سالم قرار می دهیم. در ضمن اگر دمای اتاق 25 درجه سانتیگراد باشد نیازی به یک حسگر NTC سالم نیست. سپس دو سر سیم های اهم متر را به دو سر شاخک های سنسور متصل می کنیم. اگر دمای اتاق 25 درجه سانتیگراد باشد، اهم متر باید مقدار 10 کیلو اهم را نشان دهد. اگر دمای اتاق نامعلوم باشد، این عمل را بدون دخالت دست و برخورد با قسمت حسگر، بر روی یک سنسور NTC سالم انجام می دهیم. سپس اعداد بدست آمده را با یکدیگر مقایسه می کنیم و به این صورت خراب یا سالم بودن سنسور را متوجه می شویم.

    سنسور های NTC دارای قیمت های متفاوتی می باشد که بازه این قیمت بین ده هزار تومان تا سی هزار تومان می باشد. و این بازه به علت تنوع پکیج های دیواری می باشد. سنسور های NTC دارای مزیت هایی می باشد که در ادامه همراه با توضیحات کافی آمده است.5dc05eb516d74

    مشاوره

    مزیت های سنسور NTC

    1. حساسیت: این نوع سنسور دارای حساسیت بالایی می باشد به طوری که با افزایش هر درجه دما، 5 درصد از مقاومت سنسور کاسته می شود. به این صورت این نوع سنسور از حساسیت بالایی برخوردار است.
    2. اندازه کوچک: این نوع سنسور ها دارای اندازه های کوچکی می باشد و به همین علت به تغییرات دمایی خیلی سریع پاسخ می دهند. از این رو، این نوع سنسور ها را در سیستم های کنترل بازخورد دما که به پاسخ های سریع نیاز دارند مورد استفاده قرار می دهند.
    3. استحکام: سنسور NTC از استحکام بالایی برخوردار است و می تواند در مقابل شوک های مکانیکی و حرارتی و حتی لرزش مقاومت کنند.
    4. اندازه گیری دمای خارجی: این نوع سنسور برای حس کردن دمای خارجی نیز به کار برده می شود و این کار را با کابل های بلند انجام می دهد.
    5. قیمت پایین: این نوع سنسور از قیمت پایینی برخوردار است و در صورت خرابی، می توان این نوع سنسور را به راحتی تعویض کرد.
4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *