مطالب

موارد و مسایل ایمنی و بهداشتی در پکیج دیواری

موارد ایمنی و بهداشتی پکیج دیواری

پکیج دیواری از نظر ایمنی و بهداشتی در موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد که شامل موارد زیر می باشد:

  • نشت گاز شامل خطر آتش‌سوزی و انفجار
  • نشت دود در فضای خانه
  • مصرف هوای خانه
  • آلودگی شنیداری
  • آلودگی دیداری

در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

موارد ومسایل ایمنی و بهداشتی در پکیج دیواری

نشت گاز از پکیج دیواری

یکی از موارد بسیار مهم در استفاده از وسایل گازسوز نشتی گاز می باشد. در وسایل احتراقی گازسوز از جمله پکیج دیواری به علت وجود اتصالات در مسیر عبور گاز تا مشعل، احتمال نشت گاز وجود دارد. و در صورت انجام نشدن فرایند احتراق و روشن نشدن مشعل (برنر) گاز به مقدار زیاد وارد محیط اطراف وسیله گاز سوز می شود که احتمال خطر انفجار و آتش سوزی را برای مصرف کنندگان بوجود می آورد. در پکیج های دیواری به دلیل نصب بر روی دیوار امکان جابجایی اتصالات وجود ندارد که این امر باعث اهمیت بالای رعایت ایمنی در این وسایل از نظر نشت گاز می باشد.

حذف اتصالات نامناسب مانند شیلنگ‌های انتقال گاز و دور بودن اتصالات از معرض تماس و برخورد با اشیا، عمر و قابلیت اطمینان را در پکیج دیواری  بالا می‌برد. پکیج دیواری  همچنین دارای سیستم ایمنی وجود شعله (الکترود تشخیص شعله یا یون) است که با قابلیت اطمینان بالایی در صورت تشکیل نشدن شعله، گاز مدار را قطع می‌کند.

نشت گاز

نشت دود از پکیج دیواری

نشت دود به داخل منزل به دو صورت باعث آسیب زدن به بهداشت محیط و مصرف کنندگان می شود.

  • نشت مونواکسید کربن که از احتراق ناقص گاز بوجود می آید
  • کاهش اکسیژن موجود در محیط اتاق و منزل

به این منظور برای جلوگیری از نشت دود حاصل از احتراق در وسایل گاز سوز از جمله پکیج دیواری، مقررات و استانداردهایی توسط مراجع ذیصلاح تعیین می‌شود که در صورت رعایت آنها خطر نشت دود به فضای اتاق به کمترین مقدار خود می‌رسد. علاوه بر رعایت این قوانین وجود سنسور دود و سیستم ایمنی کنترل خروج صحیح دود و همچنین سیستم کنترل عملکرد صحیح فن وجود دارد. این سنسورها با تشخیص یک عملکرد ناصحیح در پکیج دیواری، وجود خطا در سیستم را تشخیص داده و ایمنی را برای مصرف کننده پکیج دیواری  فراهم می‌آورند.

 

مصرف هوای خانه

با توجه به این که وسایل گازسوز جهت تشکیل احتراق و شعله نیاز به مصرف اکسیژن دارند، مقرراتی برای نصب پکیج دیواری در واحدهای ساختمانی کوچک اتخاذ شده است(ممنوع بودن نصب پکیج دیواری در واحد های زیر 60 متر). به طور کلی در واحدهای ساختمانی کوچک نصب پکیج دیواری  با مخاطراتی مواجه است . به این طریق که در صورت نبود جریان هوای تازه مناسب پکیج دیواری  با مصرف هوای داخل اتاق‌ها، هوای تنفس ساکنین را نیز مصرف می‌کند.

برای رفع این مشکل چند راه حل وجود دارد. راه حل اول استفاده از دودکش‌های دوجداره است که از لوله بیرونی دود خارج می‌شود و از لوله داخلی هوای تازه به پکیج دیواری رسانده می‌شود.

همچنین می‌توان از یک مجرای مجزا برای پکیج دیواری عمل هوا رسانی را انجام داد.

روش دیگر نصب پکیج دیواری در تراس یا ایوان است. در صورتی که قوانین و استانداردها در نصب پکیج دیواری در تراس رعایت شود این روش نیز خطرات ناشی از مسمومیت بر اثر کمبود هوا را از بین می‌برد.

 

مشاوره

آلودگی شنیداری

با توجه به اینکه پکیج‌ها از مشعل‌های کوچکی برخوردار هستند و کلیه سیستم‌های حرکتی آنها به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که کمترین صدا را ایجاد کنند، بنابراین پکیج دیواری آلودگی صوتی بسیار پایینی ایجاد می‌کند و آرامش مطلوبی را برای مصرف کننده تامین می‌کند. همچنین در صورت رعایت قوانین، می‌توان پکیج دیواری را در کابینت نیز جانمایی کرد. که باعث کاهش صدای تولیدی شعله و فن پکیج دیواری نیز می‌شود.

 

آلودگی دیداری

با توجه به طراحی بهینه شده و مهندسی پکیج دیواری ، پکیج دیواری ‌های امروزی به اندازه یک کابینت جا اشغال می‌کنند و نسبت به فضایی که بخاری و آبگرمکن و همچنین تاسیسات حرارت مرکزی از ساختمان اشغال می‌کنند، پکیج دیواری  فضای بسیار کوچکی را به خود می‌دهد. همچنین با نصب پکیج دیواری  در کابینت مطابق با اصول و قوانین، می‌توان ان را طوری جانمایی کرد که با دکور خانه نیز تداخلی نداشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *