مطالب

بررسی علت بالا رفتن فشار پکیج های مختلف

PACKAGE 5

 

پکیج یکی از سیستم‌های اصلی گرمایش در خانه است و آب مصرفی و رادیاتورها را گرم نگه می‌دارد. معمولا سالی یک‌مرتبه نیازمند به تعمیر پکیج هستید تا به‌خوبی کار کند و از بسیاری از خرابی‌ها جلوگیری شود. حتی با وجود تعمیر سالیانه، ممکن است پکیج منزل شما خراب شود و به هر دلیل نیاز باشد با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

یکی از انواع خرابی، بالارفتن فشار پکیج است که درصورتی‌که برخی نکات اساسی هنگام استفاده رعایت شود این موضوع دیگر خرابی نیست بلکه تنها یک مشکل کوچک و قابل‌حل است. در برخی موارد این مشکل دیگر به‌سادگی قابل‌حل نیست و لازم است با مراکز تعمیر مجاز یا نمایندگی تماس بگیرید.

در ادامه این مقاله، یک راهنمای کامل برای عیب‌یابی مشکل فشار پکیج آورده شده است.

فشار نرمال پکیج دیواری چقدر است؟

معمولا فشار طبیعی پکیج های دیواری بین 0.7 تا 1.5 است؛ برای اطمینان از فشار طبیعی پکیجتان، بهتر است به صورت دوره ای و منظم، فشار پکیج را بررسی نمایید؛ اگر فشار پکیج شما از این بازه ی طبیعی بیشتر شد، حتما دلایل آن را بررسی نمایید تا به قطعات پکیج آسیبی وارد نشود.

آنچه پبش از عیب یابی باید بدانید

وجود فشار در پکیج به شرطی که در محدوده نرمال باشد طبیعی است زیرا درصورتی‌که فشار خیلی کم باشد، دستگاه توانایی کارکرد صحیح ندارد؛ بنابراین خوب است بدانید که فشار آب برای عملکرد درست پکیج شما ضروری است اما تا چه اندازه؟

در قسمت جلوی تمامی مدل‌ها، صفحه‌ای وجود دارد که با یک عقربه میزان فشار آب پکیج را نشان می‌دهد. این فشار به‌وسیله فشارسنج اندازه‌گیری شده و عقربه‌ها آن را به شما نشان می‌دهند. به طور معمول فشار طبیعی بین 0.7 تا 1.5 بار است و میزان کم‌تر و بیشتر توصیه نمی‌شود.

فشار کم مشکلاتی دارد که به آن‌ اشاره شد و فشار زیاد هم علاوه بر آسیب به دستگاه می‌تواند خطرناک باشد. خوب است بدانید که کارخانه سازنده تا حد زیادی ایمنی را رعایت می‌کند اما بالارفتن فشار خطرات خاص خود را دارد که لازم است درباره آن بدانید.

با همه این اوصاف، وجود شیر تخلیه خیال ما را راحت می‌کند زیرا هنگامی که فشار بیش از اندازه باشد، از طریق آن خارج می‌شود.

بالا رفتن فشار پکیج

 رایج ترین علت های بالا رفتن فشار پکیج دیواری

بالارفتن فشار می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که گاهی تشخیص آن‌ها سخت است. معمولا در بین انواع متداول پکیج‌های دیواری، برخی دلایل به طور مشترک در بین همه وجود داشته و بیشتر به چشم می‌خورند. اگر هیچ‌کدام از این علت‌ها باعث بالارفتن فشار نیست، بهتر است با یک تعمیرکار پکیج بوتان یا هر بند دیگه ای که متخصص این کار است تماس بگیرید تا پکیج را به طور دقیق بررسی کند.

خرابی یا سوراخ شدن مبدل

مبدل برای گرم‌کردن آب استفاده می‌شود و شعله پکیج، آب درون مبدل را گرم می‌کند و وجود مشکل در مبدل تقریبا در همه پکیج‌ها وجود دارد. پکیج‌های قدیمی یک مبدل داشتند اما مدل‌های جدیدتر معمولا دو مبدل داشته که مبدل‌های اولیه و ثانویه نام دارند.

مشکل فشار پکیج به دلیل رسوب یا سوراخ بودن یا نقص در مبدل ظهور می‌کند و باعث افزایش فشار می‌شود. وقتی مبدل سوراخ باشد، آب آن به مدار مصرفی راه پیدا می‌کند و فشار افزایش می‌یابد. با شست‌وشو یا در صورت نیاز تعویض این قطعه می‌توان مشکل را برطرف کرد اما برای این کار باید ابتدا تمام آب درون آن تخلیه شود. نمایندگی پکیج ایران رادیاتور با داشتن تعمیرکاران حرفه ای می تواند این مشکل را برطرف نماید.

شیر پرکن، دلیل فشار پکیج

معمولا در زیر پکیج یک شیر قرار دارد که برای افزایش آب درون مدار استفاده می‌شود. زمانی که فشار کم است، با چرخاندن این شیر آب به طور مستقیم به درون مدار تزریق می‌شود و فشار پکیج مجدد بالا می‌رود. ممکن است از این شیر استفاده کرده باشید و آن را به طور کامل نبستید. در چنین شرایطی آب کم‌کم وارد پکیج می‌شود و فشار بالا می‌رود.

اگر این شیر خراب باشد، مجددا آب به درون پکیج وارد می‌شود و فشار بالا می‌رود. اگر شیر پرکن دلیل فشار بالا باشد معمولا با تعویض مشکل برطرف خواهد شد.

خرابی برد دستگاه

برد دستگاه مانند مغز و فرمانده اصلی پکیج شما است. این برد فعالیت تمامی قطعات و سنسورهای دستگاه را کنترل می‌کند تا همه چیز به‌خوبی پیش برود. اگر برد دچار خرابی باشد، هماهنگی فعالیت‌های پکیج به‌خوبی انجام نمی‌شود و یکی از نشانه‌های آن می‌تواند بالارفتن فشار پکیج باشد.

برای مثال تصور کنید که دستور کم بودن فشار آب به برد ارسال می‌شود اما برد آن را به‌درستی پردازش نمی‌کند و دستور بالارفتن بیشتر فشار می‌دهد درصورتی‌که اصلا نیازی به آن نیست. درصورتی‌که مشکل از برد باشد معمولا هزینه تعمیر بالا می‌رود و باید با نمایندگی یا مراکز معتبر تماس بگیرید.

علت بالا رفتن فشار پکیج

شیر تخلیه و بالا رفتن فشار

شیر تخلیه برای خارج کردن اضطراری آب درصورتی‌که فشار بیش از اندازه باشد استفاده می‌شود. درصورتی‌که این شیر به‌درستی عمل نکند آب تخلیه نمی‌شود که ممکن است خطرناک باشد. همچنین اگر در طولانی‌مدت فشار روی آن باشد این مشکل ممکن است دوچندان شود.

پوسیدگی پکیج یا لوله ها

لوله‌های درون پکیج، قطعات درون آن و یا حتی لوله‌های متصل به رادیاتور ممکن است براثر گذر زمان یا رعایت ‌نکردن اصول اولیه نصب، دچار پوسیدگی شوند. این موضوع علاوه بر نشت گرما و آب باعث می‌شود فشار پکیج بالا برود و علاوه بر احتمال خطر، افزایش فشار هم به دنبال داشته باشد.

توصیه می‌شود به طور مرتب یعنی معمولا سالیانه، پکیج خود را تعمیر کنید زیرا هم از بسیاری خرابی‌ها جلوگیری می‌شود هم عمر آن بالا می‌رود.

منبع انبساط و نقش آن

این قطعه برای ثابت نگه‌داشتن فشار پکیج استفاده می‌شود. با افزایش دمای آب، حجم و فشار آب درون لوله‌ها بیشتر می‌شود بنابراین لازم است قطعه‌ای وجود داشته باشد که جلوی بالارفتن بیش از حد فشار را بگیرد. وظیفه این کار بر عهده منبع انبساط است که با ثابت نگه‌داشتن فشار باعث می‌شود جریان آب درون لوله‌ها به‌خوبی انجام شود.

این قطعه به‌نوعی دستگاه را متعادل نگه می‌دارد تا هم فشار هم حجم آب به‌اندازه کافی باشد بنابراین طبیعی است که اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، فشار اضافی به دستگاه شما وارد شود.

در این حالت ابتدا عیب‌یابی انجام شده تا درباره منبع انبساط تصمیم‌گیری شود که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. این قطعه در پشت پکیج قرار دارد و برای تست آن کار دشواری ندارید. مانند لاستیک دوچرخه یا موتورسیکلت، یک والو در پشت آن قرار دارد که باید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی آن را فشار دهید.

بعد از فشار دادن معمولا هوا خارج می‌شود که در این صورت به‌احتمال زیاد این قطعه سالم است. اگر بعد از فشار دادن والو آب خارج شد، نشان می‌دهد آب وارد آن شده و دیگر توانایی کنترل فشار را نخواهد داشت و باید تعویض شود زیرا در یک سمت منبع انبساط آب و در سمت دیگر هوا قرار می‌گیرد و با این روش فشار به‌خوبی کنترل می‌شود. اگر منبع انبساط سوراخ باشد آب از قسمت دیگر وارد قسمت هوا شده و دیگر این قطعه کارایی ندارد.

حالتی هم وجود دارد که نه هوا و نه آب خارج می‌شود و یا مقدار کمی هوا خارج می‌شود. در این صورت، لازم است منبع انبساط پکیج مجددا هواگیری شود تا بتواند به‌خوبی عمل کند.

بالا رفتن فشار پکیج

رابطه خرابی پمپ و افزایش فشار پکیج

برخلاف تصوری که ممکن است داشته باشید باید بدانید پمپ در فشار آب دخیل است. خرابی پمپ بیشتر در مدل‌های تک مبدل باعث بالارفتن فشار می‌شود. درصورتی‌که پمپ خراب باشد دستگاه پس از چند ثانیه خاموش می‌شود و آب داغ باقی‌مانده باعث افزایش فشار پکیج می‌شود. پمپ باید به طور مرتب بررسی شود زیرا دائم در فرایندهای پکیج دخیل است و خرابی آن می‌تواند فشار را بیش از اندازه بالا ببرد.

علت بالا رفتن فشار پکیج در حالت زمستانی

پکیج باید آب را برای دو منظور گرم کند. ابتدا برای مصرف یعنی هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، روشن شده و آب را گرم می‌کند. این کار به‌وسیله سنسور انجام می‌شود و اگر دقت کرده باشید، پس از بازکردن شیر آب، پکیج جرقه می‌زند. وظیفه دوم پکیج گرم‌کردن آب برای گردش در رادیاتور و گرم‌شدن منزل است. وقتی حالت زمستانی فعال می‌شود در واقع پکیج اقدام به گرم‌کردن آب رادیاتورها نیز می‌کند اما همچنان اولویت با آب مصرفی است. یعنی اگر هم‌زمان در حال گرم‌کردن آب رادیاتور باشد و شیر آب هم باز شود، اولویت گرم‌کردن آب مصرفی است.

معمولا قبل از شروع فصل سرما رادیاتورها هواگیری می‌شوند و همچنین پکیج در حالت زمستانی قرار می‌گیرد. اگر این دو کار را هم‌زمان انجام دهید هوای زیادی وارد رادیاتور می‌شود و فشار پکیج بالا می‌رود. توصیه می‌شود قبل از هواگیری رادیاتور، ابتدا پکیج را خاموش کنید و همچنین شیر رفت ‌و برگشت آب را باز کنید. این شیر یکی از سه شیر متصل به پکیج است. بعد از اینکه هواگیری رادیاتور تمام شد پکیج را روشن کرده، فشار را تنظیم کنید و سپس آن را در حالت زمستانی قرار دهید.

آیا بالا رفتن فشار خطرناک است؟

به‌طورکلی این مشکل خطرناک نیست زیرا شیر تخلیه اطمینان باعث می‌شود آب خارج شود و فشار به محدوده مناسب برگردد اما معمولا مقاومت پکیج در برابر فشار زیاد نیست و توصیه می‌شود اقدامات لازم انجام شود. درگذشته پکیج‌ها خطر انفجار هم داشتند که امروزه به دلیل نصب سیستم‌های مختلف امنیت آن‌ها تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است. با وجود این، توصیه می‌شود در صورت مشاهده این مشکل سریعا اقدامات اصلاحی انجام دهید یا با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

هنگام بالا رفتن فشار پکیج دیواری چکار کنیم؟

در اولین مرحله باید از اینکه مانومتر یا فشارسنج پکیج به‌درستی کار می‌کند مطمئن شوید. دلیل تاکید بر این موضوع این است که واقعا فشار بالا باشد و اطلاعات اشتباه به ما نرسد زیرا ممکن است فشار مشکلی نداشته باشد اما فشار سنج به‌خوبی کار نکند و به‌اشتباه تصور کنید فشار بالا رفته است.

در مرحله بعد لازم است مواردی که قبلا گفته شد را بررسی کنید. برخی از آن‌ها مانند شیر پرکن به‌راحتی قابل‌ بررسی هستند. این موارد را ابتدا بررسی کنید. برای مثال نگاه کنید آیا شیر پرکن باز است یا نه و اگر باز نبود به سراغ مورد بعدی بروید.

برخی دیگر از دلایل بالا بودن فشار پکیج مانند خرابی قطعات داخلی به‌سادگی قابل‌بررسی نیست به همین دلیل موضوع کمی پیچیده می‌شود. در این صورت توصیه می‌شود خودتان اقدامی نکنید و با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

خرابی و قشار بالای پکیج

 

چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

ابتدا جریان آب ورودی پکیج را قطع کنید، زیرا با این کار دیگر آب به درون دستگاه وارد نشده و یکی از راه‌های افزایش فشار کنترل می‌شود. سپس دستگاه را خاموش کرده و کمی صبر کنید زیرا با این کار دمای آب درون لوله‌ها و مخزن پکیج کم می‌شود که در نتیجه فشار کاهش می‌یابد.

ممکن است با سرد شدن آب، فشار پکیج تا حد زیادی تغییر کند و به محدوده نرمال برگردد ولی باز مشکل کاملا برطرف نمی‌شود و لازم است به سراغ رادیاتور بروید.

یکی از رادیاتورها را انتخاب کرده و پیچ یا مهره هواگیری آن را باز کنید. قبل از این کار، یک ظرف زیر آن قرار دهید تا آبی که خارج می‌شود روی زمین نریزد. درصورتی‌که آب داغ است لازم است مراقب باشید و زمان بیشتری برای خنک شدن پکیج و رادیاتور در نظر بگیرید. فشار آب خروجی از رادیاتور نشان می‌دهد فشار تا چه میزان بالا بوده و پس از اینکه فشار به محدوده نرمال برگشت پیچ را مجددا سفت کنید.

ممکن است گاهی اوقات هوا هم خارج شود به‌ویژه اگر رادیاتورهای شما نیاز به هواگیری داشته باشند. وجود هوا در رادیاتور یکی از علت‌های بالارفتن فشار پکیج است که با این روش می‌توانید آن را هواگیری کنید. هواگیری رادیاتورها معمولا پیش از شروع فصل سرما انجام می‌شود.

معمولا با تخلیه آب فشار کاهش می‌یابد اما اگر دستگاه را مجدد روشن کردید و فشار پکیج بالا رفت، لازم است از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

خلاصه اینکه، پکیج به هر دلیلی ممکن است خرابی‌های مختلف پیدا کند یا عملکرد آن‌طوری نباشد که رضایت دارید. یکی از مشکلات شایع بالارفتن فشار پکیج است که به دلایل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد. پیش از بررسی و عیب‌یابی، از سالم بودن فشارسنج دستگاه مطمئن شوید.

خرابی یا سوراخی شدن مبدل باعث ورود آب به مدار شده که معمولا اولین دلیل بالا بودن فشار پکیج است. خرابی شیر پرکن دستگاه یا شیر تخلیه هم می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. برد به ‌عنوان مرکز اصلی هماهنگی نیز ممکن است خراب باشد که یکی از نشانه‌های آن مشکل فشار است. منبع انبساط و کارنکردن درست آن در بین انواع پکیج بسیار شایع است که باید عیب‌یابی انجام شود.

در پایان توصیه می‌شود اگر با راهکارهایی که ذکر شد، هم‌چنان فشار پکیج بالا بود، حتما از یک تعمیرکار متخصص مشورت بگیرید.

 

4.2/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *